흄의 감성 미학과 공감의 원리

저작시기 2015.05 |등록일 2016.07.12 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 34페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 중앙대학교 중앙철학연구소 수록지정보 : 철학탐구 / 38권
저자명 : 맹주만, 김다솜

목차

요약문
1. 미적 판단의 일치와 불일치
2. 미감과 취미 판단
3. 미적 감정과 관계적 속성
4. 관계 미학과 공감의 원리
5. 공감 미학과 비평의 해석학
참고문헌

한국어 초록

이 글은 미적 판단의 상호주관적 일치와 불일치 문제를 다룬다. 근대미학도 미의 정의 및 취미의 다양성과 차이를 둘러싸고 벌어진 논쟁과 함께 성장해왔다. 흄의 미학은 이 문제를 인간 본성에 관한 탐구의 연장선상에서 다루고 있다. 우리는 이 글에서 다음과 같은 두 가지를 논구한다. 먼저, 미의 정의 문제와 관련해서 미를 사물 자체도 감정 자체도 아닌 쾌락을 매개로 하는 주관과 대상 사이의 관계적 속성에서 성립하는 것으로 해석한다. 이러한 해석에 따르면 흄의 감성 미학은 곧 관계 미학의 성격을 갖는다. 다음으로는 흄의 공감의 원리를 미적 판단의 일치와 불일치 문제를 설명해주는 열쇠로 해석한다. 흄은 보편적인 미적 판단의 가능성을 인간의 본성에 내재하는 보편적 감정으로서 공감의 원리에서 발견한다. 그러나 보편적 판단의 원천으로서 공감의 원리가 개인과 상황에 따른 평가의 변화 가능성을 허용하는 한계를 지니고 있기 때문에 판단의 일치와 불일치 문제를 충분히 해결할 수 없다는 견해도 있다. 이에 대해서 이 글은 취미의 기준과 비평가의 자격 조건에 관한 흄의 주장을 통해서 미적판단의 경우 그와 같은 문제를 피해갈 수 있다고 주장한다.

영어 초록

This paper aims to inquire into the problems of disaccord between aesthetic judgments. The problem of aesthetic judgments and their disaccord is one of the core themes in western modern philosophy, especially aesthetics or theory of taste. Modern aesthetics has developed with disputes about this problem. Hume stands at the peak in the course of their studies. In his ‘A Treatise of Human Nature’ and essay ‘Of the Standard of Taste’ Hume shows why this matter happens, and how we can dissolve this. We interpret Hume’s aesthetic as sentimental aesthetics, relational aesthetics, and aesthetics of sympathy. Hume’s aesthetics is based on a viewpoint which sense of beauty operates in aesthetic judgment, and its contents are relational properties like utility and convenience that is felt in both of subject and object.
According to Hume, the beauty is an indefinable power in objects which causes a pleasurable sentiment, and beauty is not itself a sentiment, nor even a property discernible by the five senses, but rather a property whose presence is felt only when objects with certain detectable properties causally interact, under specifiable conditions, with minds having certain properties. In other words, aesthetic judgments express sentiments reflecting cognitive valuation just as much as universal moral judgments do not directly express desires or aversions, but rather feelings like sentiments of approval and disapproval.
Hume’s concept of sympathy is a basic principle which aesthetic judgments can accord with each other. His standards of taste show that the universal accords with aesthetic judgments between different people are practicable, differing from moral judgments having not universal accord of judgment in spite of possible correction of sympathy.

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