러시아적 일상과 두 이론: 형식주의 vs 바흐친

최초 등록일
2016.06.04
최종 저작일
2016.01
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서지정보

발행기관 : 한국외국어대학교 러시아연구소 수록지정보 : 슬라브 연구 / 32권 / 1호
저자명 : 김수환 ( Soo Hwan Kim )

한국어 초록

이 글의 목적은 일상에 대한 독특한 러시아적 관점과 태도를 규명하는 한편, 그 특수성이 반영되는 양상을 이론의 영역에서 추출해보는 것이다. 러시아의 경우, 일상의 개념은 민족적 이상과 밀접하게 관련되어 있을 뿐 아니라 독특한 가치론적 대립구도 하에서 문화적 자의식의 핵심적인 주제를 이룬다. 이 글에서는 이런 러시아적 일상의 개념을 유리 로트만(Yuri Lotman)의 잘 알려진 문화유형론(러시아적 이원론 vs 서구적 삼원론)과 연결시킴으로서, 일상을 대하는 지배적 경향(이원론)과 더불어 그에 대한 대안적 노선(삼원론)의 가능성을 타진한다. 나아가 이를 바탕으로 러시아 문화를 지탱하는 이 근원적인 유형학적 대립을 러시아 문학이론의 첫 장면이라고 할 수 있는 형식주의(시클롭스키)와 바흐친의 사상적 대질을 통해 무대화한다. 형식주의의 "낯설게하기" 개념이 삶(일상)과 예술의 대립구도 하에서 일상을 날 것의 질료로서 취급한다면, "산문학"으로 지칭되는 바흐친의 입장은 일상적 세계에 대한 전면적인 재평가에 기초한다. 형식주의가 일상과 예술을 구별하고 삶으로부터 예술을 단절시키려 할 때 바흐친은 일상과 예술의 공통적인 모델(작가와 주인공)을 제시하면서 삶과 예술을 접근시키려 시도한다. 바흐친의 미학은 세계를 일신하는 충격과 폭발이 아니라 일방적 ``종결``을 막아내려는 ``연속성``의 의지를 향한다. 형식주의와 동시대에 형성된 러시아 문학이론의 첫 자리로서, 바흐친의 노선이 보여주는 의미심장한 ``차이``는 러시아 문화의 삼원론적 대안에 관해 숙고할 수 있는 기회를 제공한다.

영어 초록

The purpose of this article lies in inquiring into the uniquely Russian viewpoint on or attitude towards the concept of "everyday life" in the one hand, and on the other hand, extracting from sphere of theory the pattern in which such characteristics are reflected in. In the case of Russia the concept of everyday life is very closely related to national ideals, and furthermore the self-consciousness of Russian culture has been constructed on the basis of its axiological relationship with the concept of everyday life. To elucidate the typological particularity of the concept of "Russian everyday life," we will attempt to connect these characteristics to the famous typology of Russian culture by Yuri Lotman, who characterized Russian culture as "binary model" which is opposed to "ternary model" of western type. Finding the possibility of "yet another" concept of everyday life (ternary model) that exists alongside such a dominant opinion on everyday life (binary model) yet functions as a kind of "potential counterpart" to it, we will highlight the confrontation between the dominant foreground trend in Russian culture and exceptional background potentiality in it. In the sphere of theory, such an opposition will be confirmed through that between "formalism" (Viktor B. Shklovsky) and Mikhail M. Bakhtin, which can be seen as the first scene in Russian literary theory. The patterns of this opposition will be staged through a confrontation between: Shklovsky`s concept of "defamilirization(octranenie)" and Bakhtin`s so-called "Prosaics." Present study, which aims at an "integrative" research methodology will highlight the fascinating characteristics and significance of the concept of Russian everyday life and, at the same time, provide a new and refreshing framework for elucidating the particularity of "Russian theory."

참고 자료

없음

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