역사와 마주선 독립다큐멘터리의 대항 역사 쓰기: 사실-왜곡을 넘나드는 < 천안함 프로젝트 >와 < 다이빙 벨 >을 중심으로

최초 등록일
2016.06.04
최종 저작일
2016.01
37페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 7,200원 할인쿠폰받기
판매자한국학술정보(주) 1회 판매
다운로드
장바구니
자격시험 이용후기 이벤트

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국드라마학회 수록지정보 : 드라마 연구 (DR) / 48권
저자명 : 김주현 ( Joo Hyun Kim )

한국어 초록

본고는 2010년 이후 한국독립다큐멘터리의 역사적 개성을 찾는 시각적 논의의 출발로 < 천안함 프로젝트 >와 < 다이빙 벨 >의 역사서술 방식에 주목한다. 우선 국가 주도의 ‘근원적 역사’에 대한 ‘대항적 담론’을 생성하는 한국 독립다큐멘터리의 일반적인 역사서술 체계를 살펴본 뒤, 역사문서로서의 가치를 논하고자 한다. 이를 바탕으로 천안함 사태와 세월호 참사에 대한 메커니즘 역사서술과 이에 대한 각 작품의 대항적 역사 서술을 비교 분석하여 각 작품의 ‘역사적 개성’을 찾았다. 첫째, 두 작품이 형식적으로 취한 ‘액자식 서술구조’를 통해 ‘소통’이라는 주제를 드러내는 방식의 차이를 찾았다. 둘째, 이를 토대로 < 천안함 프로젝트 >의 대항적 역사와 공적인 역사 간의 변증법적 역사관을 발견하여, 역사로부터 거리를 둔 객관적 진실에 도달할 수 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 < 다이빙 벨 >에서는 공식 역사 담당 기관에 대한 비판과 동시에 서술자 자신의 반성과 성찰을 담은 ‘반성적 역사서술’로 역사 바로 세우기에 동참하고 있음을 밝혀냈다. 따라서 본 글은 역사 서술의 주체로서 한국 독립다큐멘터리의 역사성과 역사 서술 체계를 살펴봄으로써 한국 독립다큐멘터리만의 역사적 개성을 찾고 나아가 역사 다큐멘터리로서의 독립다큐멘터리의 가치를 찾는데 의의가 있을 것 이다.

영어 초록

This essay is aimed at finding ‘the historical personality’ through < Project Cheonan Ship > and < Diving bell >, an independent documentary of Korea which depicts the Korean modern history such as Cheonan Ship incident and Sewol ferry disaster. This start of visual discussion to ‘find the truth,’as crossing the fact and distortion of history, pays attention to the method of historical description of each work. Above all, this essay reviews the image about the ‘counter-discussion’that describes ‘the history from below’ against the state-dominated ‘fundamental history’ ‘written from above,’and discusses the general history description system of Korean independent documentary, along with the value of historical document Henceforward, this essay found the ‘historical personality’of each work, by comparing and analyzing between the historical description of mechanism for the Cheonan Ship incident and Sewol ferry disaster, and the counter-historical description of < Project Cheonan Ship > and < Diving bell >. First, it found the similarity and difference of how to reveal the subject, ‘communication,’ by means of ‘framed description structure’that two works officially take. While < Project Cheonan Ship > has the ‘descriptive’ framed historical description to reveal an ‘objective vision,’ < Diving bell > ‘appeals the truth about the incident’ by means of ‘persuasive’ way to disclose a ‘subjective vision.’ Second, while < Project Cheonan Ship > is proving the counter-description against the fundamental history, it describes so that the recipient may access the truth, keeping itself distance from the official history through ‘contrast.’ This type makes us to find a dialectical view of the history between the counter-history and official history, through the thesis-antithesis-synthesis of Hegel, and furthermore, to reach the objective truth, staying away from the history. Finally, < Diving bell > is a ‘subjective record’as strong as to be called an autobiographical history, getting out of the official history. The work criticizes the agency in charge of the official history, as well as making the history straight, by means of ‘reflective description of history’ which is criticism for the narrative itself Therefore, this essay has a meaning to find the historical personality and furthermore, the value of Korean independent documentary as a historical document, by examining the historicity and history description system of documentary, as a subject of historical description.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

한국학술정보(주)는 콘텐츠 제작에 도움이 되는 솔루션을 기반으로 풍부한 문화 콘텐츠를 생성하여 새로운 삶의 가치를 창조합니다.

본 학술논문은 한국학술정보(주)와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.

우수 콘텐츠 서비스 품질인증 획득
최근 본 자료더보기
역사와 마주선 독립다큐멘터리의 대항 역사 쓰기: 사실-왜곡을 넘나드는 &lt; 천안함 프로젝트 &gt;와 &lt; 다이빙 벨 &gt;을 중심으로