드라마, 의료인문학의 살아있는 텍스트 -희곡 < 위트W;t >에 담긴 질병의 체현과 죽음에 대한 성찰-

저작시기 2014.01 |등록일 2016.06.04 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 41페이지 | 가격 8,100원
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서지정보

발행기관 : 한국드라마학회 수록지정보 : 드라마 연구 (DR) / 42권
저자명 : 이혜경 ( Hae Kyoung Lee )

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한국어 초록

드라마는 인생을 경험하고 인간관계를 관찰하게 하는 힘이 있다. 그 중에서도 연극공연은 “살아있는 텍스트”로서 배우가 관객 앞에서 체현하는 과정을 통해 의료전문인들과 환자들에게 질병과 죽음에 대한 논의와 성찰을 촉발하는 효과적인 교재가 될 수 있다. 마가렛 에드슨의 < 위트 >는 난소암 선고를 받은 주인공 비비안 베어링이 자신의 전공분야인 존 돈의 성시를 통해 질병의 고통과 죽음을 넘어가는 과정을 존 돈 시세계의 특징적 장치인 아이러니와 역설을 통해서 보여준다. < 위트 >의 독창성은 사실주의적인 재현과 서사극적 기법을 활용한 극적 구성, 병치와 대조를 통해 상호보완적으로 설정한 등장인물, 육체의 소멸을 통해 찾아지는 영혼의 구원이라는 주제, 그리고 그 과정에서 드러나는 인생의 실존적인 진실을 정교하게 엮어낸 극작술에 있다. 브로드웨이 공연과 에마 톰슨의 영화로 성공한 < 위트 >는 이후 의료인들에게 환자가 겪는 질병의 고통과 죽음에의 두려움을 공감하고 그들과 전인적으로 소통하도록 교육하는 교재로 사용되고 있다. 이와 같은 드라마의 의료인문학적인 사례를 소개함으로써 앞으로 < 위트 > 교육 프로그램에 대한 심층적인 소개의 필요성을 제시하고, 드라마를 활용한 교육 방법론 개발을 제안하며, 궁극적으로는 한국적인 상황에 적합한 의료드라마 교재를 개발할 수 있는 예술가와 의료인의 창의적인 협업을 유도하고자 한다.

영어 초록

Drama lets people experience life and observe human relationships. Furthermore, as “living text,” theater has the potential as a creative textbook for medical humanities that can be a vehicle of holistic identification and communication to medical professionals and patients. Margaret Edson’s Wit depicts how Vivian Bearing, diagnosed with ovarian cancer, deals with her illness as juxtaposed with John Donne’s Holy Sonnets. The irony and paradox, that she only learns the wit behind the Sonnets when she faces death herself, stands out in Wit. Wit’s originality lies in its narrative and characterization that demonstrate the power of literature to overcome illness and death. The distinctive feature of Wit’s narrative structure is its use of epic theater which provides direct introspection into the protagonist. What stands out in characterization is the contrast between medical personnels who deal with physical ailments and the literary experts who pursue spiritual/mental salvation. Thematically, salvation of the soul through deterioration of the body completes the aesthetic paradox. Produced as a play and film, Wit received a turnaround as a training text for medical professionals. The play’s depiction of a cancer patient’s pain and how she subsequently overcomes her fear of death show the symbiotic relationship between medicine and the arts. I hope that the case can be illuminating to playwrights and educators who pursue the creative fusion of the arts and medicine.

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