스타니슬랍스키 연극론에 있어서 배우와 역할의 관계 -『역할에 대한 배우의 작업』을 중심으로-

저작시기 2014.01 |등록일 2016.06.04 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 35페이지 | 가격 7,000원
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서지정보

발행기관 : 한국드라마학회 수록지정보 : 드라마 연구 (DR) / 42권
저자명 : 이진아 ( Chin A Lee )

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한국어 초록

본 연구는 콘스탄틴 세르게예비치 스타니슬랍스키의 ‘시스템’과 그의 저술『역할에 대한 배우의 작업』을 중심으로 하여 희곡과 역할에 대한 배우의 작업,배우와 무대 위 역할의 관계를 고찰한다. 『역할에 대한 배우의 작업』은 스타니슬랍스키가 완성한 원고가 아니라 그의 사후 편집진들에 의해서 정리된 것이다. 때문에 각 장의 집필 시기도 다르지만 배우의 역할 창조에 대한 스타니슬랍스키의 생각 또한 시기에 따라 조금씩 상이하다. 초기 작업에서 스타니슬랍스키는 무엇보다도 배우는 감정을 장악하고 조절해야 한다는 것을 강조하면서, 배우는 역할의 감정이 지닌 본질을 규정한이후에야 그 감정을 불러일으킬 행동을 찾아야 한다고 말했다. 그러던 것이 후기로 오면서 상상력을 통한 즉흥 연기를 활용하는 ‘신체행동방법론’을 희곡과 역할의 분석보다 선행하여 시도해 보도록 제안한다. 그런데 『역할에 대한 배우의 작업』을 구성하는 서로 다른 시기에 집필된 원고를 살펴보자면, 배우의 희곡을 대하는 태도, 배우 자신의 신체와 체험을 역할 창조에 활용하는 세부 방법들, 배우가 희곡을 느끼고 분석하는 법 등에 대한 원칙은 크게 다르지 않다는 것을 알 수 있다. 다시 말하면, 역할에 대한 배우 작업의 세 시기(인식의 시기, 체험의 시기, 구현의 시기)의 선후 순서, 각 작업에서 세부 과제들의 강조점에 변화가 있는 것이다. 스타니슬랍스키는 무대 예술은 창조적 배우가 중심이 되는 예술이어야 한다고 주장했고, 그것이 시스템에 대한 탐구로 이어졌다. 때문에 그는 배우가 무대에서 ‘역할로서 존재함’을 느끼기를 원했다. 그러나 그렇다고 하여 그가 무대 위에서 존재하는 배우와 역할 사이의 거리를 완전히 지울 수 있다고 여긴것은 아니었다. 오히려 그는 배우가 무대 위에서 역할의 삶을 살고 연기하는 동시에, ‘역할을 연기하는 배우’로서의 자신을 자각하는 것이 무엇보다 필요하다고 강조했다. 무대 위에서 배우는 역할이 되는 것이 아니다. 배우는 역할을 이해하고 무대에서 그의 삶을 살며 동시에 의식적으로 역할을 제어하는 자이다. 스타니슬랍스키는 배우 그 자신이 체험하고 느끼지 못한 역할을 무대 위에서 구현할 수는 없다고 생각했다. 후기 작업에서 강조되고 있는 신체행동방법을 통해 그가 얻고자 한 것이 바로 그 체험이었다. 그리고 그 결과를 관객에게 효과적으로 전달하기 위하여 무대 위 배우는 ‘역할’인 동시에 ‘역할을 연기하는’ ‘배우.통제자’라는 이중의 존재여야 했다. 스타니슬랍스키가 꿈꾼, 예술가로서의 배우, 예술로서의 배우술, 배우 예술의 완전성 역시 여기에 있었다고 하겠다.

영어 초록

This study reviewed ‘System’ suggested by Stanislavsky and “Creating a Role” written by him, in order to look into Stanislavsky’s thought on the relationship among actors, roles in a play and roles to be played on a stage. “Creating a Role” was not completed by Stanislavsky but by editors after his death. There are differences in times when each chapter was written and also in the author’s attitude and opinion toward the creation of a role. In the early years he emphasized that actors should dam up and control their feelings, and maintained that they should define the essence of emotion and should grope for actions to bring out it. In later years, however, he proposed ‘the method of physical actions’ based on imagination and improvisatory acting, suggesting that it should come before what actors analyzes a play and their roles. Even so, they are little different in the attitude toward plays and ways to create a role based on the actor’s physical activity and experience and to feel the play. Stanislavsky maintained that performing arts should be centered on creative actors, and his thought led to a study on the system. He wished actors to have experience of existing as their roles on the stage. Of course, he did not hope to get rid of the boundary between actors’ own selves and their roles on the stage. He particularly stressed that actors should be immersed in their roles but at the same time should be aware of themselves as actors. Actors are not characters on the stage. Actors comprehend their roles and lead their lives on the stage, and at the same time, they are subjects who control their roles consciously. Stanislavsky believed that without actual experiences, actors could not make the characters come to life on the stage. Such experiences are what he wanted to gain with the method of physical actions. In this regard, an actor should be an actor as well as a controller; specifically, an actor should completely go into the character and act the character so as to communicate them to the audience. Herein lies the artistic completeness of which Stanislavsky dreamed.

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