이효석의 북국 삼부작 연구

저작시기 2016.03 |등록일 2016.05.02 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 23페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한중인문학회 수록지정보 : 한중인문학연구 / 50권 / 105 ~ 127 페이지
저자명 : 이미림

없음

한국어 초록

이효석은 리얼리즘과 모더니즘, 주제의식과 형식미학에서 모두 부정적 평가를 받고 있음에도 불구하고 진폭이 큰 문학세계로 주목받고 있다. 그러나 전기문학/후기문학, 농촌문학/도시문학, 버터문학/메주문학, 친일문학/저항문학이라는 이분법적 기준과 에로티시즘, 엑조티시즘, 서정성 등 소재적 관점, 1933년 <돈>을 기점으로 전기와 초기문학으로 나누는 연구경향은고착화되었으며 후기문학에 비해 전기문학은 폄하되거나 관심받지 못하고 있다. 본고는 이효석의 문학적 특징이 후기문학과의 단절이라기보다는 초기부터 일관되게 나타남으로써 전기문학의 중요성에 대해 재인식하고자 한다. 영서 삼부작에 비해 인정받지 못한 북국 삼부작 <상륙>, <노령근해>, <북국사신>을 대상으로 탈국경 구조와 디아스포라 인물을 통한 식민지궁핍상과 작가의 인간이해를 고찰하였다. 고국인 식민지 조선 동해안에서 출발하여 배안 그리고 타국 아라사 해삼위까지의 여정을 그린 세 편의 소설은 무산계급/유산계급의 갈등양상과식민지 조선현실을 배안에서 압축적으로 재현하고 있다. 외부지향성을 보인 이 시기에 해삼위는 계급 없는 이상사회를 구현하는 사회주의 체제를 갖춘 공간이다. 감시와 추적을 따돌린 망명자가 지하 석탄고에 잠입하여 온갖 고초를 겪은 후 도착한 타국은 “부자도 없고 가난한 사람도 없는” 희망과 꿈이 실현되는 곳이다. 식민자본주의 근대사회인 1920년대 후기는 정치적․경제적 이유로 디아스포라가 양산되었고, 우리 민족은 억압되고 궁핍한 식민지 조선에 정착할 수 없는 극단적 상황에서 탈국경 이주를 감행했다. 농민에서 도시노동자 그리고 부유하는 유이민은 혁명을 꿈꾸거나 일확천금을 노리거나 아들의 시체를 찾아가거나 몸 팔기 위해떠나는 타자들이다. 살롱공간의 상층민인 상인, 삼등선실의 서민 및 유이민, 지하 석탄고의 화부들 그리고 갑판과 지하를 오가는 망명자는 1920년대 후기를 살아가는 우리 민족의 모습으로 계급과 공간이 분할되어 나타난다. 인간탐구를 일생동안 고구했던 작가의 인간이해는 동일자적인 이성적 근대인이 아니라 성과 정치, 정념과 이념, 육체와 정신, 관능과 이성 사이에서갈등하고 길항하는 분열적이고 경계적인 인간형으로 도출되고 있다. <북국사신>에서의 혁명과 이념을 꿈꾸는 주의자인 청년은 카페여급의 키스경매에 낙찰되어 이국여성의 키스와 사랑을 독점하면서도 성찰하고 반성하는 인물이며, 아름다운 육체를 지닌 러시아여성 사샤는 밤엔 아버지를 도와 카페여급일을 하지만 낮엔 부두에서 국가보안부 여서기로 선객들을 취조하며 성적 자기결정권을 지닌 주체적인 여성이다. 두 남녀 주인공은 이효석의 원형적 인물유형으로 불완전하고 본능적이면서도 나약하고 반성적인 인간상이다. 제3인터내셔널 활동, 이국여성과의 연애, 외국인 지향이 나타난 전기문학에서 코스모폴리턴적이고 다문화주의적인 세계주의적 태도가 구축되고 있다. 북국 삼부작은 후기문학의 특징을 내포한 이효석 문학의 시발점이자 원형성을 지님으로써 <메밀꽃 필 무렵> 같은 서정소설이나 <화분>, <벽공무한> 등 후기에 발표된 모더니즘소설 못지않게 문학적 가치와 문학사적 의미를 지닌다.

영어 초록

Even though previous researches on the literature of Lee Hyo-seok have all made negative reviews of it in terms of realism, modernism, thematic consciousness, and formal aesthetics, his works still manage to attract attention for their colorful and appealing world of novels. There are, however, dichotomous criteria fixated in the research of his works including early/late literature, rural/urban literature, butter/fermented soybean lump literature, and pro-Japanese/resistance literature along with material perspectives such as eroticism, exoticism, and lyricism and the division of his works into early and late ones around The Money in 1933. In addition, his early works are disparaged or garner no attention compared to his late ones. This study thus set out to overcome the severance from his early works and recognize their importance anew, believing that the characteristics of his late works were conceived in his early works. Given that his north country trilogy had not attracted attention compared with his Yeongseo trilogy represented by When Buckwheat Flower Blooms, the present study examined the meanings of his north country trilogy including The Landing, Noryeonggeunhae, and The Envoy from the North Country in terms of border-crossing structures and diaspora characters. The three novels depicting the journey from the East Coast of Korea through the time aboard to Vladivostok, Russia reproduce the reality of colonized Joseon on board including the conflicts between the proletariat and the bourgeoisie and the emergence of diaspora. While Harbin represented modern times, civilization, and the West during the period that displayed orientation toward outside, Vladivostok signified the space of socialist system to embody an ideal society with no classes. The exiles underwent all sorts of hardship before arriving in a foreign country, which was deemed as a place where people's hopes and dreams would come true with no “rich and poor men.” In the latter half of the 1920s when Joseon witnessed a capitalist colonial modern society, many diasporas were produced for political and economic reasons with many people crossing the border to move to another country in an extreme situation in which they were not able to settle down in colonized Joseon of suppression and poverty. Farmers, urban workers and wandering people were others to move for another place to try a get-rich-quick idea, claim the bodies of dead sons, or sell their bodies. The merchants of upper class in the salon, the common and wandering people in the third class cabin, the stokers in the coal cellar, and exiles moving back and forth between the deck and basement exhibit the typical aspects of Korean people living in the second half of the 1920s. Lee, who sought after to make an inquiry into human being throughout his life, understood people as splitting boundary individuals that suffered conflict and contention between sex and politics, between sentiments and ideologies, between body and mind, and between sensuality and reason rather than reasonable modern beings as the same entities. In his The Envoy from the North Country, the protagonist is a young man dreaming of revolution and ideology. He wins a kiss auction at a cafe and gets to have monopoly over the kiss and love of the foreign waitress. He still manages to do self-examination and reflection on himself, though. Sasha, a Russian woman with a beautiful body, is a filial daughter that works for his father's cafe as a waitress at night. She has enough intellect to interrogate passengers at the wharf as a clerk of National Security Department during the daytime. She is an independent lady with a right to self-determination. Those two main characters represent the archetype of characters in Lee's literature, being incomplete, instinctive, vulnerable, and reflective. His north country trilogy has received no literary evaluation or been neglected compared with his Yeongseo trilogy including When Buckwheat Flower Blooms, but the findings clearly show that his early works are the origin and archetype of his literature, containing the characteristics of his late works.

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