종합토론 : Section of Education: ■ 발제 2: 무용교육의 인문학적 접근을 통한 지역문화축제 프로그램 개발에 관한 연구

저작시기 2013.01 |등록일 2016.04.06 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 8페이지 | 가격 4,000원
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서지정보

발행기관 : 한국무용연구학회 수록지정보 : 한국무용연구회 국제학술발표논문집 / 2013권
저자명 : 송미숙 ( Mi Sook Song ) , 이재정 ( Jae Jeong Lee )

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한국어 초록

21세기 인문학은 철학, 문학, 예술, 역사학, 고고학 등 고상한 ``인문교양``이라는 옷을 벗고 ``지식의 융합``이라는 현실에 뿌리를 내리고 있다. 세계화의 문화적 다원주의를 바탕으로 과거와 현재, 현재에서 미래를 연결해주는 시대적 융합, 학문과 학문간의 융합 등의 지식의 융합으로 탄생된 획기적인 아이디어의 근원이 바로 인문학이다. 내적으로 느낀 것을 외적 발현과정으로 이끌어내는 무용이 관객의 감정을 변화시키는 상호작용(interaction)의 교육적과정을 거쳐 인간에 관한 해석과 탐색으로 삶을 풍요롭게 해주고 자신의 정체성을 회복할 수 있도록 도와 성찰한다는 면에서 인문학은 무용교육과는 그 관계가 매우 밀접하다 할 수 있다. 지역문화축제는 각 지역의 문화적 특생에 맞추어 과거를 재해석하거나 세계의 다른 문화를 한 장소에서 만날 수 있는 기회를 제공하는 등 새로운 인문학적 문화콘텐츠로 만들어내는 역할을 담당하고 있다. 무용교육의 인문학적 접근을 통해 지역문화축제는 보다 근본적인 타당성을 가지고 활성화 시킬 수 있을 것이라 생각한다. 이에 본 연구는 지역문화축제 속에서 무용교육의 인문학적 타당성을 마련하고 문화적 교류의 장으로 자리매김 할 수 있도록 무용교육프로그램을 다음과 같이 제안한다. 첫째, 관람객 주최의 즉흥무대의 장을 마련하는 것이다. 두 번째, 의사소통의 장으로서 관람에 대한 감상평을 발표하고 이를 토론할 수 있는 장을 마련하는 것이다. 셋째, 지역 특색문화를 기반으로 다른 학문과의 교류의 장을 마련하는 것이다. 이러한 무용교육프로그램은 교육의 주체가 감상자에게 있다는 것이며, 소극적 참가에서 벗어나 적극적 참가자로서 새로운 경험을 제공하고 이를 생각의 도구로 활용할 수 있는 장을 마련함에 있다.

영어 초록

In the 21st century, Humanities is rooted to the reality of ``Fusion of Knowledge`` taking off the costume of noble ``liberal humanity`` such as philosophy, literature, history, and archeology. It is the discipline of ``Humanities`` that is the source of innovative ideals born from the fusion of times connecting between the past and the present and between the present and the future based on the cultural pluralism of globalization and incorporation of multi disciplines. Humanities is closely related to dancing education in that dancing bringing out what we felt inside as external revelation enriches life with interpretation and search for human beings through educational process of interactions changing feelings of audience and helps us to restore our identity. Local cultural festivals play the role of new multidisciplinary cultural contents by reinterpreting the past according to the characteristics of local culture or providing opportunities to meet different cultures in the world in a place. I believe that local cultural festivals can be activated with basic validity through multidisciplinary approaches to dancing education. Accordingly, this study proposes the followings for dancing education programs so that we can secure humanistic validity of dancing education in local cultural festivals and make them places of cultural exchange. First, it is to provide improvised stage for audience. Second, it is to provide a place to present appreciation opinions and to discuss as a place of communication. Third, it is to provide a place of exchange with other disciplines based on characteristic culture of the local area. The importance of such dancing education programs lies on that the subjects of the education are appreciators and that it is the place to provide participants with new experiences as an active participant rather than a passive watchers.

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