• 캠퍼스북
  • LF몰 이벤트
  • 파일시티 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

미술비평가 나혜석

(주)코리아스칼라
최초 등록일
2016.04.02
최종 저작일
2012.12
29페이지/파일확장자 어도비 PDF
가격 6,900원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 한국미술연구소 수록지정보 : 美術史論壇 / 35권
저자명 : 이성례

영어 초록

Rha Hyeseok, who was our country’s first woman oil painter, gave an exhibition of her pictures for the first time in Seoul, and worked diligently on the stage of the Joseon Art Exhibition. During the period when some senior painters such as Go Heedong and Kim Kwanho left the circle of painters in the Western style, Rha Hyeseok did not lose self-awareness as a pioneer, and left numerous statements related to art in parallel with critical works.
Starting from the publishing of “Paintings and Joseon Women” in Dong-A Ilbo in February 1921, she left a distinct mark on early modern art criticism, in 1924 writing “The sundry Observations of Gyeongseong: I Have a Look One Year after Seeing the Joseon Art Exhibition,” which is the first review of an exhibition written by a critic using her real name and, in 1933, “The Impression of the Joseon Art Exhibition” serially, which is the first criticism that comprehensively criticized the Joseon Art Exhibition. Besides art criticism, she wrote articles with enlightened characteristics that provided the concept and idea of art to the public, or published essays giving personal insight into what she had experienced and felt in the creative process. Moreover, she wrote in detail about the art world and art trends she experienced in the West in her travels, and recounted her travels around the world and how that became a turning point in her life.
By today’s standards, the art criticism Rha Hyeseok wrote can be evaluated as only opinions that describe her impressive and subjective views, rather than objective observations based on academic basics such as aesthetics, science of the arts, and art history. She also confessed her limitations as a critic, describing herself as an outsider. However, there is no denying her achievements, in that she concretely pointed out the strengths and weaknesses of painters’ works, provided formative logic for the public, and edified the creation of art by voicing criticism about the mechanism of the contemporary art world, and connected art and the public in the early period of the field of art criticism.
Her form of criticism, which combined creation and theory, shows a meaning that maintains literary calligraphic painters’ tradition with an embrace of poetry, calligraphy, and painting, and the aspect of an elite artist that directly defends her creative activities. That is why we must pay attention to Rha Hyeseok, who lived her life full of twists and turns, left not a few art reviews, and contributed to the realization of a new painting sprit during a transitional period.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

코리아스칼라는 정직과 신뢰를 기반으로 학술단체 발전에 도움을 드리고자 하는 기업입니다. 본 사는 본 사가 자체 개발한 솔루션을 통하여 보다 효율적인 업무 관리 뿐만 아니라, 학술지의 데이터베이스화, ARCHIVE를 돕습니다. 본 사의 One Stop Service를 통해 국제적인 학술단체로 함께 도약 할 수 있다고 믿습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)코리아스칼라와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

찾던 자료가 아닌가요?아래 자료들 중 찾던 자료가 있는지 확인해보세요

  • 한글파일 한국여성문화사발제문 12페이지
    의미. - 그러나 기독신보 등 종교계에서는 이혼을 강하게 부정함. - 나혜석 ... 성도덕을 가진 남성 비판. - 자유연애에의 신념 표시 행위. - 사회적 비평에 ... 새로운 화가 계층은 과거의 환쟁이와 다른 격으로 취급됨. - 한편 여성미술학도는
최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
미술비평가 나혜석
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업
  • 레이어 팝업