고희동의 《양류관음도(楊柳觀音圖)》와 역사화 ー 구로다 세이키의 《옛이야기》와의 관련성을 중심으로 ー

최초 등록일
2016.03.25
최종 저작일
2015.09
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서지정보

발행기관 : 단국대학교 일본연구소 수록지정보 : 일본학연구 / 46권 / 311 ~ 334 페이지
저자명 : 최유경

한국어 초록

고희동은 관료신분으로 일본에 관비유학까지 다녀와 한국최초의 서양화가가 되었다. 하지만 얼마 후 그는 서양화를 포기하고 동양화로 회귀해 버렸고 그러한 그의 선택은 한국미술의 선각자로서의 자각도 열정도 희박하였다고 비판과 더 불어 동양화로 제작한 그의 작품도 저평가되는 결과를 초래하였다. 하지만, 『동아일보』창간호삽화와 《양류관음도》 등 동양화로 제작한 작품을 살펴볼 때, 그의 동양화로의 전환은 회귀가 아닌 침체된 한국미술을 발전을 위해 동서양의 기법을 모두 아우르는 새로운 미술창출을 위한 적극적인 방향전환이었다고 평 가할 수 있다. “그림에 있어서는 동서양이 다르지 아니하”며, 한국미술의 발전을 위해 서양 화기법 수용의 당위성을 역설한 고희동은 고려시대의 독자적인 불화양식인 양 류관음도에 서양화의 사실적 기법과 구도를 사용한 새로운 역사화, 《양류관음 도》를 완성시켰다. 이 작품을 그의 스승, 구로다 세이키의 대표작, 《옛이야기》의 구도의 일부를 차용하여 조선인의 정서에 맞는 역사화로 재창출하기 위한 고희 동으로 평가해야 한다고 본다.

영어 초록

Heedong Ko, the Korea’s first western-style painter, is a pioneer in establishing the paintings and writings association, led the modern art in Korea. But his choice, he give up the western painting return to the oriental painting, even he went to Japan to study as a government student, created a more narrowly Heedong Ko’s position, so that results in his work were produced by oriental painting rating decreases. However, Heedong Ko, were dispatched Joseon’s first foreign student as a officials status, received a special treat of Kuroda Seiki, the head of the tokyo art school a western-style painter. At this time Heedong Ko receive advice from him on what he should do, returning to Korea. It is remarkable Heedong Ko was committed to the institutionalization of art by the art organization and the paintings and writings association, almost similar organizations, hakubakai was organized by Kuroda Seiki, and tried to historical painting. Among them, the “yangryu gwaneumdo”, produced using a realistic western painting techniques and composition to the yangryu gwaneumdo, the own buddhist paintings form Koryo Dynasty, even though not received much attention from the Korean painters, was a new historical painting borrows some of the composition techniques of “old story” of Kuroda Seiki.

참고 자료

없음

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