향가의 기억과 서정성

저작시기 2016.01 |등록일 2016.03.25 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,600원
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서지정보

발행기관 : 한국고시가문학회 수록지정보 : 고시가연구 / 37권
저자명 : 신재홍 ( Jae Hong Shin )

없음

한국어 초록

본고는 기억이라는 개념을 가지고 향가의 서정성에 접근해 보았다. 기억은 인간을 특징짓는 의식 작용이고 서정시 창출의 원동력이기도 하다. 시대마다기억의 주체, 대상, 조건 등이 다를 것인데, 이에 대한 분석을 통해 향가가 지닌 역사적 특질을 드러낼 수 있다. 이를 위해 현존 향가 중 기억의 소재가 두드러진 < 원왕생가 >, < 모죽지랑가 >, < 원가 >, < 찬기파랑가 > 등 네 편을 집중적으로 논의하였다. < 원왕생가 >는 현재 여기의 사건을 기억으로 만들고 오랜 과거의 기억을 가져와 왕생극락의 종교적 염원을 표현하였다. 화자와 달과 아미타불의 염원이 같은 것임을 기억의 연쇄를 통해 드러냄으로써 그 마지막 지점에서 왕생극락이 실현되리라 믿었다. < 모죽지랑가 >는 과거의 좋은 기억과 현재의 시름겨운 상황이 서로 긴장을 유지하며 시상이 전개되었다. 현 상황이 어렵지만 과거의 기억을 토대로 화랑 죽지가 낭도인 자신을 구원하러 오리라 확신한다. 여기서의 기억은 화랑 집단의 소속감을 다지고 기억의 공동체를 이루는 사회적 성격을 지니고 있다. < 원가 >는 과거의 특별한 사건과 일상적인 사건을 차례로 기억함으로써 효성왕의 마음을 돌이키려고 하였다. 정치적 관계로 맺은 약속의 기억이 복권이라는 의도가 담긴 이 작품의 중심 소재가 되었다. < 찬기파랑가 >는 기파를 추모하는 자리에서 그의 유언을 기억하여 그 속에 담긴 뜻을 되새기고, 역사의식과 지조를 갖춘 화랑도에게 현세 초극이 삶의 지표임을 선포하였다. 임종 시의 기억을 집단적 기억으로 승화함으로써 기파가 남긴 뜻을 시대적 이념으로 자리 잡도록 하였다. < 원왕생가 >와 < 찬기파랑가 >는 종교적, 이념적 성격이, < 모죽지랑가 >와< 원가 >는 사회적, 정치적 성격이 우세하다. 전자는 현세 초극의 의지가 나타난 데 비해 후자는 개인과 개인, 개인과 집단 간의 관계가 문제되었다. 이에 따라 주제와 형식상 전자는 서원이, 후자는 신의가 주로 다루어졌다. 이는 신라 사회의 집단 표상으로서의 문화적 기억이라고 할 수 있다. 이러한 작품 성격을 고려하면서 네 작품에서 기억이 어떻게 형상화되었는지 살펴보았다. < 원왕생가 >는 기억의 영속성 확보 및 기억의 생성과 반복, < 모죽지랑가 >는 기억과 현재의 긴장 및 기억을 믿음의 근거로 삼기, < 원가 >는 기억의 일관성에 대한 문제 제기 및 기억의 병렬과 확장, < 찬기파랑가 >는 기억의 흔적 찾기 및 기억의 확산과 집중 등의 방식이 쓰였다. 기억의 형상화에 따라 작품의 서정성도 심화되었다. 영원성에 닿아 있는 왕생극락에의 희구, 고립에서 귀속으로의 구원 소망, 깨어진 약속의 원상 복귀, 추모를 통한 기억의 이념화 등의 주제가 기억을 통해 구현되었다. 또한, 부처 앞에서 정성을 쏟아 갈구하는 모습, 일상에 기초한 화랑과 낭도의 연대감, 궁정을 배경으로 한 친밀한 관계와 그것이 깨어진 상황, 스승의 뜻을 이어가려는 문도들이 의지 등이 뚜렷히 그려졌다. 그리고 기억의 생성과 반복, 근거로 삼기 병렬과 확장 확산과 집중 등의 방법에 의해 작품의 시상을 구조화하였다. 이렇게 하여 기억과 결부된 의식과 정서, 심상과 분위기가 서정시로서의 향가 작품에 구현되었다. 기억이 작품의 주제, 심상, 구조 등에 작용함으로써 서정성이 심화됨을 확인하였다.

영어 초록

This study is an approach to lyricism of Hyangga through the concept of memory. The memory is a conscious behavior of human being and a motive of creating lyrics. The historical features of Hyangga could be appeared with memory approach attended to various subjects, objects, and conditions of memory in each age. In Wonwangsaengga the religious wish is expressed through which the poetic speaker makes the happening of this time and space to be memory and brings the memory of long time ago to this time. The speaker believes rebirth in Nirvana with showing the series of memory of himself, the moon and the Amitabha. In Mojukjirangga poetic thoughts are developed with tensed relation between past good memories and today sorrowful situations. In spite of anxious situations, the speaker has a conviction to be relieved by his chief on the base of past memories. The memory of this poem has a feature of social relations in Shilla dynasty. In Wonga the poetic speaker wants king’s mind to turn toward himself with memories of particular and routine happenings. In order to be reinstated he deals with memories of promise of political relations. In Changiparangga it is proclaimed that people cherishing the memory of Hwarang’s leader get the rising above the world to Nirvana as their idea of life. The speaker makes the memory of leader’s last words to become a corrective memory and to be idea of the age. Wonwangsaengga and Changiparangga have religious and ideal features, Mojukjirangga and Wonga have social, political ones. Comparing that transcendental wills are appeared in those poems, problems of relation between individuals or groups are figured in these. With this we could know that themes of vow and faithfulness would be cultural memory of Shilla society. In four poems memories are figured with various ways fitted each works. There are the ways of getting memorial eternity and making memories in Wonwangsaengga, tension between past and present and belief based on memory in Mojukjirangga, raising a question of memorial consistency and expending of memories in Wonga, finding out memorial traces and concentration of memories in Changiparangga, The lyricism of Hyangga is intensified by figuration of memory. Themes of wish for the rebirth in Nirvana, desire to be relieved by belonged group, recovery of promise which is broken, making memory to be idea through cherishing are versified by figuration of memories. Also figures ofa sincere prayer, solidarity of Hwarang and Nangdo, intimacy of sovereign and subject, will of succession to master’s idea have been made explicitly. And poetic thoughts are structured by the ways of making memories, expending of memories, and concentration of memories. With these ways consciousness and feelings, images and atmospheres are figured in Hyangga poems. So we could confirm that the lyricism would intensified by memories to working in themes, images and structures of lyrics.

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