예레미야서의 거짓 제의 규정에 관한 연구

최초 등록일
2016.03.17
최종 저작일
2012.01
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서지정보

발행기관 : 한국대학선교학회 수록지정보 : 대학과 선교 / 22권
저자명 : 김한성 ( Han Sung Kim )

한국어 초록

예레미야서는 구약 다른 문헌들과 비교해 거짓이란 주제를 더욱 부각시킨다. 거짓을 나타내는12개의 어근가운데8개의 어근들이 사용되며, 정치적, 종교적 지도자뿐 아니라, 예레미야 당시의 제의 역시 거짓관련 어근들을 사용해, 거짓으로 규정된다. “너희는 이것이 여호와의성전이라, 여호와의 성전이라, 여호와의 성전이라 하는 ‘거짓말’(쉐케르)을 믿지말라”(렘7:4)는 성전설교속거짓규정은, 제의 영역을 거짓규정의 대상으로 하는 대표적예이다. 본 연구는 예루살렘성전을 포함한 유다의제의 영역을 거짓규정대상으로 설정하는 의도가 무엇인지를 편집비평적 관점에서 밝혀보려 하였다. 예레미야서에서 거짓으로 규정되는 제의는 이교제의와 유다왕국의 제의 곧 예루살렘 성전 제의이다. 이교 제의의 거짓 규정을 위해 예레미야서는 두 가지 전략을 보여준다. 첫째는 이교의 신적 존재들을 거짓관련어근으로 치환하는 직접적 거짓규명방식이다. 둘째는 야웨와우상을 비교함으로써, 우상의 무능함을 열거하는 간접적 거짓 규정하는 방식이다. 이러한 거짓규정방식은 유다의 잘못을 지적하기 위한 목적을 지닌본문과, 우상제작자체에서 비롯되는 어리석음을 강조하는 목적을 보인다. 예루살렘성전제의에 대한 거짓규정은 그제의의절차나 양식상오류가 아니라, 사회정의의부재와 이교제의에 그 원인이 있다. 예레미야의 성전설교와 관련된 7장과26장에 집중된 예루살렘성전에 대한비판과 거짓규정은 시내산계약과 다윗계약에 근거한 예레미야당시의 변질된 신학적입장을 비판하고 있다. 그 입장은 어떤 경우에도 하나님이 예루살렘과 그 성전을 결코 버리지 않을 것이라는 점으로 요약된다. 이 같은 입장에 대해 예레미야는 예루살렘과 성전에 대한 조건적 심판이아닌, 이미 심판이 결정되었음을 선포한다. 그러나 후대의 편집자는 예레미야의 심판선언을 조건적 권고로 수정하였다. 이로써 예루살렘과 성전을 긍정할 수 있게 한다. 예루살렘 성전이 파괴된 이유는 사회정의의 불이행이라는 윤리적 기준과 배교행위라는 종교적기준을 제시함으로써, 역으로 그와 같은 기준이 충족되었을 경우에 제시될 수 있는 재건의 희망을 암시한다.

영어 초록

The purpose of this article is to show the ways in which the book of Jeremiah took up the concept of false cults in the kingdom of Judah, enlarged its connotations, and adopted it as one of the more available and important means in order to preclude particular social and religious behaviors, from the perspective of redaction criticism. In comparison with the other books of the Old Testament, the book of Jeremiah features predominant usage of the various vocabularies denoting falsehood. Using these words, the contemporary cults with Jeremiah in the kingdom of Judah, are falsified as well as her political and religious leaders. In his temple sermon(Jer. 7), Jeremiah proclaimed even the falsification of Jerusalem temple in these words; Do not trust in these deceptive words: ``This is the temple of the Lord, the temple of the Lord, the temple of the Lord.(Jer. 7:4) Furthermore pagan cults spread out in the kingdom of Judah were made false ones by the prophet in 2 ways as follows. First, the terms indicating the pagan idols and gods are replaced by the words associated with falsehood. Second, in contrasting the pagan gods with the Lord, their incompetence is accounted and their being is falsified indirectly. These falsification of the pagan cults intend to point out the cause of the impending doom of the kingdom, and to assert the absurdity of idolatry itself. The falsification of Jerusalem temple does not result from procedural failing of the cult but from the absence of social justice and pagan cult. The strong criticism emersed from the falsification of Jerusalem temple in the temple sermon(Jer. 7, 26), blames the denatured theological stance based on the Davidic covenant. That stance adheres to beliefs that God will provide unconditional protection for Jerusalem and His temple. Falsifying that beliefs, Jeremiah proclaims that the unconditional judgement upon Jerusalem and the temple has been already made by God. But the later redactor(s) amends God``s radical judgement against Jerusalem temple into a conditional command for repentance in order to answer in the affirmative for the temple in future, especially for the later post exilic community.

참고 자료

없음

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