셰익스피어 『태풍』(The Tempest )에 대한 베토벤의 은유

최초 등록일
2016.03.17
최종 저작일
2015.01
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서지정보

발행기관 : (사)음악사연구회 수록지정보 : 음악사연구 / 4권
저자명 : 민은기 ( Eungi Min )

한국어 초록

베토벤의 < 피아노 소나타 17번 d단조 Op.31-2 >가 < 템페스트 >라는 이름으로 불리는 것은, 그의 제자이자 조수였던 안톤 쉰들러가 < 피아노 소나타 17번 d단조 Op.31-2 >과 < 피아노 소나타 23번 f단조 Op.57 >의 의미를 묻자, 베토벤이 셰익스피어의 『태풍』(The Tempest )을 읽어보라 했다는 에피소드 때문이다. 실제로 이러한 일이 있었는지 쉰들러의 주장 외에 다른 증거가 없지만, 역사상 많은 음악학자들과 이론가들이 < Op.31-2 >과 셰익스피어의 『태풍』사이의 관련성에 대한 여러 해석을 내놓았다. 이 글은 지금까지 < Op.31-2 >에 대한 다양한 해석들의 문제를 비판하고, 음악 형식적인 측면에서 < Op.31-2 >과 < Op.57 >에 대한 베토벤의 은유를 새롭게 분석한다.

영어 초록

Beethoven`s Piano Sonata Op.31-2 (d minor), named "Tempest", is very tense and full of dramatic nature. Op.57 (f minor) "Appassionata" is probably his most combative and rough piano sonata. It has been told that Beethoven directed Anton Schindler to read Shakespeare`s The Tempest to learn about these two sonatas in response to the pupil`s inquiry on the reason for their intensity. There is no way to confirm Beethoven`s supposed statement, yet the dialogue is familiar enough to be recalled in the public`s mind when listening two these works. In this article, the familiar connection is made again, but with a unique approach in the formal analysis of < Tempest > and < Appassionata >. In particular, the third melodic element of the sonatas works to evoke a violent or disturbing sensation of the "tempest". (discuss musical form) It is somewhat artificial to relate Shakespeare`s famous romantic comedy to sonatas, because sonata is known to be an abstract music. Personal analogy might be irrelevant to be right or wrong how to interpret because of its subjectivity. However, in the case of Beethoven < Tempest > and < Appassionata > have been interpreted on the analogy used as an important mean to understanding the content of the work. I expect that it will provide an opportunity for a new understanding.

참고 자료

없음

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