철학 : 내단도교 형성기에 있어서 정기신의 의미변천과 삼교회통

최초 등록일
2016.03.05
최종 저작일
2016.01
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서지정보

발행기관 : 온지학회 수록지정보 : 온지논총 / 46권
저자명 : 김경수 ( Kyeong Soo Kim )

한국어 초록

내단도교는 정기신의 개념으로 단법을 완성하고, 삼교회통의 논리로 도교에서 부족했던 논리적 구조를 보완한 점이 큰 특징이다. 본고의 목적은 내단도교의 형성기에 나타나는 정기신 개념의 변천과정과 유교와 불교의 개념과 수도론을 수용한 양상을 살펴보고자 하는데 있다. 소원랑과 장과 그리고 사마승정 및 최희범에게서 나타나는 정기신의 개념은 각각 다른 내용을 지니고 있음을 알 수 있다. 또한 그 개념들은 아직 북송 때의 내단가들이 말하는 정기신 개념과도 일정한 차이도 있다. 그러나 그들의 이론들이 후대의 내단가들에게 직간접적인 영향을 끼쳤다는 점은 부정할 수 없다. 삼교회통의 문제에 있어서도 성현영과 왕현람 그리고 사마승정 및 최희범에게서 각각 다른 양상으로 나타나고 있다. 그들은 대체로 불교의 개념을 차용하여 내단도교의 이론을 보다 논리적으로 전개하려고 하였음을 알 수 있다. 후대의 내단가들이 유교의 도덕적 수양론과 불교의 심성수행론을 내단이론에 차용하여 보다 완벽한 체계로 만들어 낸 원형을 제공한 셈이 되었던 것이다. 종리권과 여동빈의 ‘종려단법’은 『종려전도집』에 집약되어 있는 것으로 간주하는 것이 일반적인 경향이지만 그것이 가지고 있는 문제점을 통하여 ‘종려단법’은 다시 조명할 필요가 있다는 점도 살펴보았다. 왕중양이 창시한 전진도의 단법에 종리권과 여동빈의 영향이 구체적으로 어떻게 반영되어 있는지 상세히 검토해야 할 필요성을 제기한 것이다.

영어 초록

Internal Alchemy Taoism has Two kinds of Features. One is to completed Theory of Discipline by Vitality, Energy and Spirit, The other is to compensated by The Theory of Intermixture of Three Religions for the Lack of itself. The Purpose of this paper is to examine the concept of the transition process and the Vitality, Energy and Spirit terms and aspects Confucianism and Buddhism appear to have accepted the theory of Ascetic Practice. The concept of Vitality, Energy and Spirit appears differently from Su yuan-lang, Zhang Guo, Sima Cheng-zhen and Cui Xi-fan. In addition, those concepts are different from Internal Alchemy taoists in North-Song period. But in fact their theories influenced to the later Internal Alchemy taoists can not be denied. Subjects on the Intermixture of Three Religions appears in different aspects from Cheng Xuan-ying, Wang Xuan-lan, Sima Cheng-zhen and Cui Xi-fan. They usually try to construct the theory of Internal Alchemy Taoism more logically. It helped to create a more complete theoretical framework borrowed the moral descendants of Confucianism and spiritual Ascetic Practice of Buddhism. In general, the theory of Internal Alchemy of Zhong Li-quan and Lu Yan are considered to be concentratde in Zong-Lyu jun do jip. However, by reviewing the problems of that book, the theory of Internal Alchemy of Zhong Li-quan and Lu Yan was also confirmed that is necessary to relight. I have preswnted the need to review that the influence of Zhong Li-quan and Lu Yan in Wang chung-yang’s theory of Internal Alchemy.

참고 자료

없음

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