북한 무용의 재해석

저작시기 2015.01 |등록일 2016.03.05 | 최종수정일 2019.01.23 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 16페이지 | 가격 5,100원
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서지정보

발행기관 : (사)아시아문화학술원 수록지정보 : 인문사회 21 / 6권 / 4호
저자명 : 임재정 ( Jae Jeong Lim )

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한국어 초록

본 글은 북한 문화예술의 특징 분석을 통해 북한 무용을 재해석하는데 목적을 두었다. 북한에서 무용을 비롯한 모든 장르의 문화예술은 정권수립 초기에는 사회 주의리얼리즘 미학에 충실했으나 주체사상의 성립과 더불어 독자적인 성격을 띠게 되었다. 무엇보다도 민족문화를 강조하는 가운데 주체사상을 가미한 문화예술이 정착하게 되었다. 따라서, 문화예술은 매우 직접적인 방식으로 상징과 이미지를 통해 국가통치의 주요 수단으로 활용되었다. 본 연구결과 무용의 경우도 다른 예술작품과 마찬가지로 작가의 자율적이고 추상성이 완전히 배제되었다. 철저히 계급성(노동계급), 당성, 인민대중성을 띠는 가운데, 무용의 기초를 인간생활에 두었다. 즉 북한 무용의 형식과 내용의 출발점은 포괄적인 의미에서 생활이며, 생활 소재의 올바른 선정이 혁명적 예술의 기본요건이 된다는 것이다. 또한 무용에서 형상대상이 되는 자연현상은 인간과 무관한 자연현상이 아니라 인간의 사상감정을 폭넓고 깊이 있게 보여주기 위한 보조적인 수단에 불과한 것으로 보고있다. 무용은 인간의 신체 움직임을 통한 사상전달 매체 도구로 해석되며, 무대의 거대화, 장치의 거대화, 많은 출연진, 무용에 음악을 가미 하는 등으로 인민대중을 압도하여 선동적 효과를 최대화시키는 사상전달 매체로 평가된다.

영어 초록

The purpose of this study is to reinterpret North Korean dance by analyzing the characteristics of North Korean cultural arts. In North Korea, most genres of cultural art are based on the political establishment’s socialist realism esthetics, yet they tend to have independent domains such as the formation of the Juche idea. That is, the cultural art which has the Juche idea is settled while emphasizing the national culture. Therefore, culture arts were used as a means of national rule in a direct way of symbol and image. The result of this study shows that dance also excludes the author’s autonomy and abstractness like other art works. Dance is based on the people’s everyday lives, the working class, and popular appeal. The form and contents of dance start from life experiences, and the selections of everyday life materials are the fundamental requirement for revolutionary art. Natural phenomenon in dance is not something that has no relations with the people but a means to show the thoughts of people more deeply. In conclusion, dance is interpreted as a means of transmitting thoughts through the motions of the people. Furthermore, the visual spectacle, scale of the stage sets, and large number of participants maximizes the propagandistic or ideological potential of dance.

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