중일 판화운동의 상호영향에 관한 고찰 -루쉰(魯迅)의 목각(木刻)운동과 전후 일본의 민중판화운동을 중심으로-

저작시기 2015.01 |등록일 2016.02.16 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 13페이지 | 가격 4,800원
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서지정보

발행기관 : 한국기초조형학회 수록지정보 : 기초조형학연구 / 16권 / 6호
저자명 : 후지무라이나바마이 ( Fujimura Inaba Mai )

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한국어 초록

우키요에(浮世繪) 판화 등의 전통판화 기술을 가진 일본에서는 메이지(明治) 유신 이후의 근대화 속에서 새로운 판화를 모색하는 움직임이 일어났다. 그 중에서도 서양미술의 영향을 받아 스스로 그리고, 파고 찍는 것을 표방하며 나타난 ‘창작판화’는 프롤레타리아 미술운동과의 협동과 함께 민중들의 현실을 표현하려는 판화운동을 전개했다. 프롤레타리아 미술운동은 1920년대 후반에 본격적으로 조직화되고 활발히 활동했으나 1930년대 초반에는 당국의 탄압에 의해 조직이 괴멸되고 중일전쟁 및 아시아·태평양 전쟁 동안 긴 잠복기간을 겪게 되었다. 한편 신해혁명 이후 본격적인 근대화가 진행되기 시작한 중국에서는 1919년 5.4운동을 계기로 인도적이고 진보적인 새로운 문화를 수립하려는 신문화운동이 일어났다. 문학가 루쉰(魯迅, 1881-1936)은 구태의연한 중국의 사회, 문화 상황을 타파하고 민중을 각성시키기 위해서는 예술의 힘이 필요하다고 생각했다. 케테 콜비츠(Kathe Kollwitz, 1867-1945)나 소련의 판화에 관심을 가진 루쉰은 문맹의 민중을 위해서 판화가 중요하다고 생각해 1931년 젊은 예술가들을 모으고 우치야마 가키치의 지도에 의한 판화강습회를 열었다. 루쉰은 우치야마가 가르친 창작판화 기법과 중국의 전통판화 기법을 융합한 목각(木刻) 판화를 주도했다. 목각운동은 머지않아 항일운동과 일체화되면서 전국으로 확대해 갔다. 1945년 패전 후의 일본에서는 프롤레타리아 미술운동을 계승한 예술가들이 활동을 재개하면서 전후 민중판화운동을 추진했다. 작가들은 중국의 목각운동으로부터 전후(戰後)의 새로운 판화운동의 방향성을 찾아 전시회를 열고 목각화를 재빨리 소개했다. 본 논문의 목적은 서양미술의 영향을 받은 일본의 창작판화가 중국에 전해진 후 중국의 전통판화와 융합한 목각운동으로 전개된 과정과, 다시 중국 목각운동에 영향을 받은 전후 일본의 판화운동이 어떤 방향으로 발전한 것인지 그 변천을 밝히고자 한 것에 있다. 동아시아에서 판화운동은 일본과 중국은 물론 한국이나 대만, 싱가포르 등에서도 활발하게 전개되었고 서로 영향을 미쳤는데 동아시아 판화운동의 다양한 상호영향 과정의 일부를 소개하는 데에 본 논문의 의의가 있다.

영어 초록

This article seeks to describe the process how Japan’s Creative Print (Sosaku Hanga) Movement, after being introduced in China, developed into the Chinese Muku Movement that was merged with the traditional Chinese prints; it also clarifies how postwar Japanese wood-block printing movement was in turn influenced by the Chinese Muke Movement. Japanese traditional wood-block prints have been made through three divisions of labor of drawing the image, carving the wood, and making the prints. However, Japanese Creative Print Movement which was influenced by West European prints, proposed a newmethod of having the artist handle all three tasks by himself. During the 1920s and 1930s, Creative Print Movement combined with the Proletariat Art Movement and developed into People”s Print Movement. In the meantime, Lu Xun, who noted the potential of wood-block prints in people”s movement in China, took the lead in introducing techniques of Creative Prints and European prints and proposed Muke Prints that merged with traditional Chinese prints. This became the Chinese Muke Movement that portrayed the reality of the people and soon spread throughout China along with the rise of the resistance against Japanese aggression. After World War II, Japanese artists began searching for new postwar art. Those seeking to create art for postwar democracy claimed “making art for the masses.” In such an atmosphere, wood-block print artists concentrating into Chinese Muke Movement developed People Print Movement combining labor and amateur circle movement. At the same time, these artists actively introducedChinese Muke Movement to Japan, organized traveling exhibitions, and deepened exchanges with Chinese artists. However, Japanese print artists did not fully realize that the Chinese Muke Movement had grown out of the fierce resistance against Japanese aggression. Before long, however, the wood-block print movement in Japan gradually lost its driving force and entered a phase of decline after the 1950s due to changes within Japan. On the other hand, Chinese Muke Movement exerted great influence over Resistant Artist Movement in various parts of Asia. This contrast between decline and expansion - between the Japanese and Chinese wood-block print movement that once influenced each other - can be attributed to the difference in awareness of the social function of art.

참고 자료

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