일반논문 : 근대 작문의 계보와 이태준의 『문장강화』

최초 등록일
2016.02.16
최종 저작일
2015.01
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서지정보

발행기관 : 한민족어문학회 수록지정보 : 한민족어문학 / 71권
저자명 : 구자황 ( Ja Hwang Gu )

한국어 초록

이 글의 기본 관심사는 『문장강화』의 텍스트 체재와 특장점 그리고 그것을 둘러싼컨텍스트 탐색이다. 이태준의 『문장강화』(1940)는 근대 작문의 형성 전반에 걸쳐 제국과 식민지 간의 치열한 언어·문화적 횡단과 경합을 내포하고 있는 문제적 텍스트이다. 이글에서는 이태준의 조선어 글쓰기가 한국 근대 작문의 형성에 이르는 과정과 양상을 통해 한국 근대 작문에 대한 계보학적 연구를 수행하였다. 선행 연구에서 지적되어왔듯, 『문장강화』는 일본의 작문서를 참조하고 있으며, 일본근대 작문의 중역(重譯)에서 자유롭지 못했던 정황을 반영하고 있다. 그러나 이태준의 『문장강화』는 일본 근대 작문의 방법(학)과 각종 체재의 참조 아래 조선어 문장 수립을 독자적으로 설계해갔다는 점이 인정된다. 예문의 구체성과 방법의 실제를 구현한 『문장강화』는 식민지 시대의 공교육이 조선어 문장의 확립과 그 문학적 표현 규범을 마련하기 어려운 상황에서 나왔다는 점, 조선어 문장의 준거와 성취를 일관되게 강조하고 있다는 점에서 일본의 저작이나 기존의 독본과는 구별되는 지점을 갖고 있다. 따라서 이태준의 『문장강화』는 기존의 문학사적 평가 외에 언어·문화적 횡단과 경합의 장에서, 특히 한국 근대 작문의 계보와 근대적 글쓰기의 집성이라는 관점에서도 정당한 평가를 받을 권리가 있다. 이 글에서는 『문장강화』의 특장점 및 서술전략으로 구체성과 실제성을 들었다. 구체성은 일반 독자층에게 읽는 문범에서 쓰는 요령을 제공해줄 뿐만 아니라 독본이 텍스트의 나열만으로 전달해주던 행간의 의미를 채워준다는 점에서 『문장강화』의 주된 서술 전략이라고 할 수 있다. 이러한 학습자의 눈높이를 고려하는 서술 전략은 일반 독자들로 하여금 작문 과정의 이해를 돕고 요령 습득의 지름길로 안내함으로써 『문장강화』의 대중성을 공고히 하였다. ‘퇴고’ 관련 논의는 전형적인 사례이며, 오늘날의 글쓰기 교육에서 전통적인 수정 전략으로 채택할 만큼 자세하고 적실한 논의 수준을 보여준다. 실제성은 기존의 독본과 달리 형식-언어의 작문학적 배치와 설명을 전경화(前景化)하고, 내용-주제의 문학적 배치를 후경화(後景化)하는 가운데, 편지, 기사, 추도문 등의 실용적 양식은 물론띄어쓰기, 문장 부호에 이르는 디테일을 제공한다. 이것은 텍스트의 곳곳에 개성과 교교불군(矯矯不群)의 문학적 글쓰기를 끊임없이 강조하는 것과 함께 일반 독자들의 실제적 쓰기 욕망 너머에 ‘문학중심의 작문강화’를 배치함으로써 조선 문인들의 숨은 욕망을 성취하고자 했던 『문장강화』의 서술전략에서 비롯된 것이다. 이태준의 『문장강화』는 신문학의 물질성을 토대로 성취한 근대 조선어 글쓰기의 결절점(結節點)을 보여준다. 동시에 근대 작문과 문학이 한 뿌리의 두 가지로 추구했던 사회적·문화적 실천의 텍스트이다. 더욱이 해방 전후를 관통하면서 이 텍스트의 계보학적 위상과 의미는 증폭되었으며, 오늘날까지도 영향력을 행사하고 있다. 따라서 이글은 『문장강화』가 근대 초기의 다양한 독본과 교과서 및 작문서를 상업적 목적으로 집대성한 것에 그치지 않는다는 의미, 단행본 텍스트 안에서 논리적 모순에 봉착해 있다는 비판너머에 놓인 의미를 결론으로 강조하였는바, 그것은 『문장강화』가 잡지 연재에서 비롯되었으나 단행본으로서의 ‘완결성’을 갖추고 있으며, 산문(散文) 본위의 조선어 문장 작법을 초점화했다는 점에서 ‘독자성’을 인정할 수 있고, 이전의 독본(讀本) 모형을 정교하게 다듬고 풍부하게 확장함으로써 근대 작문의 ‘전통성’에 기여하고 있다는 점이다.

영어 초록

The basic concern of this study was to investigate the text systems, characteristics, and advantages of Lectures on Sentences and the contexts surrounding them. Lectures on Sentences(1941) by Lee Tae-jun is a problematic text to connote the fierce linguistic and cultural crossing and competition between the empire and the colony throughout the overall formation of modern writing. The present study conducted a genealogical research on the modern writing of Korea through the process and pattern of Lee``s writing in Joseon language moving toward the formation of modern writing in Korea. As previous studies pointed out, his Lectures on Sentences consulted some Japanese writing books and reflected the situation of no freedom from the retranslation of modern Japanese writing in a broad sense. However, it should be recognized that his Lectures on Sentences independently designed the establishment of sentences in Joseon language by consulting the methods(methodologies) and all sorts of systems of modern Japanese writing. Lectures on Sentences, which realized the specificity of example sentences and the reality of methods, clearly has some differentiating points from Japanese writing and the old basic readers in that it was published when public education had difficulties with establishing sentences in Joseon language and setting norms for their literary expressions during the colonial days and that it consistently emphasized the criteria and achievements of sentences in Joseon language. It, therefore, deserves fair assessments in the venue of linguistic and cultural crossing and competition and especially in the perspectives of Korean genealogy of modern writing and the compilation of modern writing as well as the old assessments in the literary history. The present study cited specificity and reality as parts of characteristics, advantages, and narration strategies of Lectures on Sentences. Specificity is a major narration strategy of the book in that it offers the know-how of model composition to general readers and also fills up the meanings between the lines, which used to be conveyed only through the enumeration of texts in basic readers. That narration strategy, which considered the level of learners, helped common readers understand the writing process and guided them through the shortcut of obtaining know-how, thus solidifying the popular appeal of Lectures on Sentences. Its discussions about “revision” present a typical case and show such detailed and desperate level of discussion that it can be adopted as a traditional revision strategy in today``s writing education. As for reality, it, unlike the old basic readers, moved the writing arrangement and explanation of form-language to the foreground and the literary arrangement of content-theme to the background and offered details about spacing and sentence marks as well as practical forms including letters, articles, and memorial writings. It derived from the narration strategy of Lectures on Sentences, which tried to fulfill the hidden desire of Joseon``s literary figures by constantly emphasizing the literary writing of individuality and Gyogyobulgun everywhere within the text and placing “literature-based lectures on writing” over the desire for practical writing among common readers. Lectures on Sentences by Lee Tae-jun shows the nodes of modern writing in Joseon language based on the materiality of new literature and, at the same time, is a text of social and cultural practice sought after by modern writing and literature from a single origin. Furthermore, its genealogical status and significance amplified before and after Liberation with its influences remaining even today. The present study thus stressed as a conclusion the meanings beyond the criticisms that it was nothing but a mere compilation of various basic readers, textbooks, and writing books in the early days of modern times for commercial purposes and that it faced a logical contradiction within the text. The study highlighted that it had “completeness” as a book even though it started as a series in a magazine, could have its “independence” recognized by focusing on the prose-based sentence writing in Joseon language, and contributed to the “traditionality” of modern writing by refining the models of old basic readers in a sophisticated manner and expanding them in a rich fashion.

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없음

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