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선(禪)수행 프로그램의 마음치유 사례연구 : 한마음공생실천과정을 중심으로

(주)학지사
최초 등록일
2016.02.11
최종 저작일
2014.01
25페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 영성과 사회복지학회 수록지정보 : 영성과 사회복지 / 2권 / 1호
저자명 : 이용권

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 주인공관법(觀法)과 한마음공생실천과정
Ⅲ. 자료 분석
Ⅳ. 선수행의 마음치유적 의의
Ⅴ. 결 론
참고문헌

한국어 초록

본 연구는 불교의 선수행(禪修行) 참가자들의 마음치유에 관한 질적 사례연구이다. 연구 대상자는 인간관계의 갈등에서 오는 현실적 고통에 시달리고 있는 사람들이었다. 그들이 겪고 있었던 마음속의 갈등과 고통이 주인공관법 수행과정인 ‘한마음 공생실천과정’에 참가하여 어떻게 변화하였는지, 그들이 경험한 현상을 탐색하고, 그 체험의 의미를 발견하는 것을 목적으로 하였다.
연구 대상자는 2011년 이전 6년 동안 한마음 공생실천과정에 참가했던 경험이 있는 사람 중 공생실천과정 기수별(2005년 6기부터 2010년 16기)이수자 1명씩 10명을 프로그램 실행기관인 한마음과학원에서 추천받았다. 그 10명을 대상으로 심층면접을 실시하였으며, 그 중에서 6명을 연구 대상자로 최종 선정하고 이들의 수행 체험에 관한 자료를 분석하였다. 6명의 대상자들이 수행의 실천 과정에서 직접 체험한 심리현상과 정서적 반응 양상의 의미를 탐구하고 해석하기 위해서, Cresswell의 현상학적 연구단계를 적용하였다. 사용된 자료는 프로그램 참여 과정에서 참여자들이 작성한 수행일지와 프로그램이 끝난 후의 소감문, 그리고 프로그램 이수 후에 실시한 개인별 심층면접 기록이다. 연구의 설계 과정에 따른 자료를 분석한 결과는 심리적, 정서적, 자기인식 및 행동의 변화와 사회적 관계 변화에 따른 주관적인 반응 양상을 나타내는 31개 주제군과 9개의 상위주제, 그리고 4개분야의 본질적인 주제인 입문(入門),체화(體化),심화(深化),회향(回向}의 분야로 분류되었다. 이에 따라 나타난 각 주제 분야별 반응 양상에 대하여 마음 치유와 수행의 의미를 기술하였다.

영어 초록

The purpose of this research is to investigate the therapeutic effect of Seon practices in the participants of the Hanmaum Living-in-Harmony Program from a phenomenological perspective. In particular, the study focuses on observing the changes in emotional and cognitive experiences of the participants in the Hanmaum Program, and exploring the significance of the process through the Program. The subjects in this study are chosen from the participants in the Hanmaum program who had been suffering from interpersonal conflicts. The practice journals of the six participants during the program, their self-assessments, and interviews of the participants at the completion of the program are analyzed. Creswell's phenomenological research method is employed in the study. The following are observations of the psychological states of the participants.
1) Decision to participate in the program with the determination to be free from the suffering.
2) Awkwardness in the conception of the Buddha-nature, the true nature of self; continued work in the learning process with the encouragements and patience of the fellow practitioners.
3) Learning to solve the existent difficulties through the understanding of the Buddha-nature.
4) Realization through the course of the study that the causes and effects of the suffering are within self
5) Experience of reluctance in accepting the Buddha-nature principles, continuing to see one’s role in the formation of self boundaries; ultimately reflecting and repenting on one’s own mistakes and faults.
6) Attaining peace of mind and appreciating the party in conflict.
7) Resolution of conflicts and gaining confidence in life.

참고 자료

없음

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