죄수의 밥그릇

저작시기 2015.12 |등록일 2016.02.11 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국유교학회 수록지정보 : 유교사상문화연구 / 62권
저자명 : 李向俊

목차

국문초록
Ⅰ. 들어가면서
Ⅱ. 인지적 기초
Ⅲ. 서의 소학적 의미와 혼성적 구조
Ⅳ. 따듯함의 신체성
Ⅴ. 서, 그리고 정서와 인지
Ⅵ. 나가면서
참고문헌
Abstract

한국어 초록

이 글은 서의 의미 원형을 따듯함이라는 감각경험으로부터 유추하려는 시도다. 『강희자전』과 『설문해자』에 나타난 몇몇 서술을 논의의 소재로 삼아 신체화된 마음(embodied mind) 에 근거한 개념혼성(Conceptual Blending)이란 방법론을 통해 이 문제를 다룬다. 온(昷)이라는 낱말은 각기 다른 네 가지 낱말―서(恕), 혜(惠), 인(仁), 온(溫)―과 밀접하게 연관되어 있다. 온은 기본적으로 ‘죄수[囚]의 밥 그릇[皿]’이라고 해석될 수 있다. 동시에 이 낱말은 따듯함[溫]을 의미한다. 나아가 서, 혜와 함께 인(仁)이라는 서술어를 공유한다. 이 글의 추론에 따르면 ‘죄수의 밥그릇’이자 ‘따듯함’이라는 이중적 의미는 ‘죄수의 감금 모형’과 ‘일반 가정의 식사 모형’이라는 두 가지 서로 다른 사건 구조의 혼성 속에서 파생된다. 두 개의 사건 구조가 통합되어 ‘죄수에게 건네진 따듯한 식사 한 끼’라는 사건의 구조를 창출하고, 이 속에서 그릇과 따듯함은 의미론적 근친성을 획득하게 된다. 온(昷)과 혜(惠), 그리고 서와 인은 이 하나의 가상적 사건의 구조 속에서 제각각의 의미론적 위상을 점유하고 있다. 결론적으로 평범한 인간의 감각경험 가운데 하나인 따듯함은 인과 서라는 규범적 가치를 형성하기 위한 최소한의 신체적 기원일 수 있다.

영어 초록

This article is an attempt to analogize the meaning prototype of Shù(恕) from the sensory experience of warmth. Specifically, I regards some description shown in 『KāngxīZìdiǎn(康熙字典)』 and 『Shuōwénjiězì(說文解字)』 as the subject of debate.
Theoretically I deal with the issue through Conceptual Blending methodology being based on embodied mind. First, A word of wēn(昷) is related to the four different words - shù(恕), huì(惠), rén(仁), wēn(溫). This word can be interpreted as "a bowl[皿] of the prisoner [囚]’ in this association. Second, This word means warmth(溫, wēn). Third, This word shares the word of the rén(仁) with shù(恕) and huì(惠). According to the reasoning of this paper, Double meaning of ‘a bowl of the prisoner’ or ‘warmth’ is derived from a hybrid structure in two different incidents. It can be respectively named as ‘Confinement model of the prisoner’and ‘Meal model of the general home’. The two are integrated and create the structure of the event called ‘a single warm meal passed to prisoner’. In this process, ‘A bowl’ and ‘warmth’ acquire a semantic familiarity. In conclusion, The warmth being one of the ordinary human’s sensory experience can be a minimum of embodied origin for forming the normative value of rén(仁) and shù(恕).

참고 자료

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