D. H. 로렌스의 “고딕” 이야기 고찰 ― 사랑스러운 부인 에 드러난 여성 흡혈귀 모티프를 중심으로

저작시기 2015.01 |등록일 2016.02.06 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 36페이지 | 가격 7,100원
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서지정보

발행기관 : 충남대학교 인문과학연구소 수록지정보 : 인문학연구 / 101권
저자명 : 박은경 ( Eun Kyung Park )

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한국어 초록

D. H. 로렌스의 후기 중·단편소설은 초현실적이고 기이한 내용을 담고 유령 모티프가 드러난 작품이 다수를 차지하지만, 이들 작품의 고딕적인 요소는 온당한 평가를 받지 못하였다. 1927에 처음 발표된 사랑스러운 부인 (“The Lovely Lady”)은 어머니에 대한 증오가 강하게 나타난다는 점에서 차이점을 인지하면서도 초기 장편소설인 『아들과 연인』과유사하게 외디프스 콤플렉스를 둘러싼 가족 간의 심리적 문제의 탐구로 주로 논의되거나, 희극적인 멜로드라마나 풍자적 요소가 짙은 우화적인 이야기로 종종 평가되어 왔다. 본고에서는 이 작품에서 로렌스의 고딕적인 상상력이 흡혈귀 모티프를 통해 치밀하게 전개 되는 방식에 주목한다. 이 단편소설의 고딕적인 특색은 아들을 향한 어머니의 강한 소유욕과 집착이 흡혈귀적 욕망으로 드러나면서, 흡혈귀인 어머니, 희생자인 아들, 흡혈귀 파괴자인 조카딸의 삼중구도로 형상화 된다. 2명 여성인물과 1명의 남성 인물을 통해 어머니와 아들 사이의 ‘정서적 근친상간’ 이라는 심리적 기제가 보다 복합적으로 극화 되면서, 로렌스의 여성에 대한 양가적인 태도가 엿보인다. 로렌스는 여성 흡혈귀를 통해 남성성을 내재한 여성을 비판하고 이를 현대 사회의 불모성과 잔인함의 상징으로 삼아 규탄하는 동시에, 현대의 지적이고 강한 여성의 존재를 직시하고 여성의 세계에 주의를 기울이며 ‘여성의 이야기’를 쓴 것이다. 더불어, 전제적 권력이나 돈의 추구, 영생에의 갈망과 뒤섞인 흡혈귀적인 욕망으로 가득 찬 현대사회에 대한 로렌스의 통찰력이 그의 묵시론적 비전을 통해 섬세히 전달된다.

영어 초록

This article examines Lawrence’s meticulous and skillful adoption of a female vampire motif in his 1927 short fiction, “The Lovely Lady.” Situating the three main characters―a mother, Pauline; her son, Robert; and her niece, Cecilia/Ciss―in a Gothic setting, a tripartite story, involving the mother―a vampire, the son ―the victim, and the niece-dhampire, unfolds. Ciss interrupts, after recognizing Pauline’s vampiric lust and Robert’s life being sucked dry by his mother, the mother and son``s relationship, and finally seems to succeed in killing the mother. However, Ciss’s rebellion against Pauline and Pauline’s subsequent death do not lead to the ultimate destruction of either Pauline or the female vampires. Ciss turns out to be Pauline’s doppelganger, acquiring a similar power over Robert to Pauline’s. Pauline then returns, ironically enough, from the grave, establishing a museum named after her. She resists absolute death and perpetuates a legacy of vampirism. In this haunting story, Lawrence discloses his paradoxical attitude towards women. On the one hand, he criticizes women’s vampiric sucking of the vitality and manhood out of men, identifying vampiric lust with what triggers destructive relationships not only between men and women but between all human beings in the modern world. Conversely, by embodying intellectual and strong female characters, though in the shape of vampires, Lawrence certainly writes of and for women in connection with his central interest in male-female relationships. Additionally, Lawrence’s apocalyptic vision hints at the pervasive spectrality in modern civilization.

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