≪신안민요≫의 언어문학적 접근과 소리문화적활용 -< 지도민요 >,< 증도민요 >,< 임자도민요 >를 중심으로-

저작시기 2007.01 |등록일 2016.02.06 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 46페이지 | 가격 8,600원
다운로드
장바구니관심자료
상세신규 배너

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 고려대학교 정부학연구소 수록지정보 : 정부학연구 / 14권
저자명 : 홍순일 ( Soon Il Hong )

없음

한국어 초록

이 논문의 내용은 언어문학적 접근으로 ‘민요문화자원’을 할 때 신안지역사람들이 ≪신안민요≫-< 지도민요 >ㆍ< 증도민요 >ㆍ< 임자도민요 >-에서 바다의 섬문화에서 생태로 나아가는 생명성을, 자연중심의 적응성을, 개방을 추구하는 다양성을, 바다로 나아가려는 의식성을 구현할 수 있다는 것이다. 뿐만 아니라 ≪신안민요≫에 대한 언어문학의 문화적 기능을 활발하게 하여 소리문화장치를 구축할 수 있다는 것이다. 그리하여 소리문화의 가치를 지역활성화에 문화론적으로 활용할 수 있다는 것이다. 왜냐하면 ≪신안민요≫는 해양문화로서, 21세기 정보사회에서 한국문화의 정체성을 밝혀줄뿐만 아니라 21세기 문화시대가 지향하는 미래가치를 함유하고 있기 때문이다. ≪신안민요≫는 신안사람들이 구연(口演)하는 삶의 노래이다. 구체적으로 신안의 인물과 도깨비에, 지도의 노래공동체 산다이와 달애에, 증도의 어머니 소리꾼에, 임자도의 새우잡이 뱃소리에 전유(專有)되어 있는 것이다. 신안사람들이 구연하는 삶의 노래인 ≪신안민요≫는 언어.문학의 문화적 측면에서 ① 신안지역의 설화인물 및 역사영웅과 관련, 수달과 도깨비에 대한 ‘민중의 생명적지역인식’이 ‘생태의 소리문화’로 표현되는 것이다. ② 지도지역의 노래공동체 및 상례와 관련, 산다이와 달애에 대한 ‘도서민의 적응적 지역인식’이 ‘자연의 소리문화’로 표현되는 것이다. ③ 증도의 아들을 잃은 어머니 소리꾼과 관련, 논밭일과 아들의 죽음에 대한 ‘도서민의 다양한 지역인식’이 ‘개방의 소리문화’로 표현되는 것이다. ④ 임자도의 새우잡이 노래와 관련, 어장일과 뱃소리에 대한 ‘도서민의 의식적 지역인식’이 ‘진취의 소리문화’로 표현되는 것이다. 신안사람들의 민요는 ‘지역주민의 삶의 질 향상’을 위해 언어.문학의 문화요소가 무형문화자원의 민속콘텐츠인 문화상품 ①②③④로 활성화되어야 한다. ‘문화자원화’를 위해, ‘자연문화적 생태지도’에 따라 자연ㆍ생태의 문화자원을 보존해야 한다. ‘정보화’를 위해, ‘지리문화적 인문지도’에 따라 지리ㆍ인문의 문화자원을 교육물로 활용해야 한다. ‘문화관광화’를 위해, ‘고고문화적 역사지도’에 따라 임자도 도찬리 전장포를 복원ㆍ활용해야 한다. ‘문화원형화’를 위해, ‘민속문화적 사회지도’에 따라 생태의 생명성, 자연의 적응성, 개방의 다양성, 진취의 의식성인 산다이와 달애를 찾아야 한다. ‘문화산업화’를 위해, ‘언어문화적 문학지도’에 따라, 증도지역의 어머니 소리와 임자도 지역의 새우잡이 뱃소리의 소리문화장치를 활용해야 한다.

영어 초록

This paper maintains that Sinan inhabitants can realize vitality to head for ecology from the isle culture of the ocean, nature-oriented adaptability, diversity in pursue of openness and consciousness toward the ocean in “Sinan Folksong”, ‘Jido Folksong’, ‘Jeungdo Folksong’ and ‘Imjado Folksong’ when they make an language-cultural approach with a mind that ‘culture is a cultural resource’. In addition, the paper contends that the Sori-culture device can be established by facilitating the cultural function, such as natural ecology, geographical humanity, geological history, folk society and language literature in ‘Sinan Folksong’, thus that the value of Sori-culture can be culturologically utilized for local development. It is because Sinan Folksong is a marine culture and can enlighten the identity of the Korean culture in the 21st century information society, and contain future values at which 21st culture era aims. The first issue discussed is “regional-cultural distribution of ‘Sinan Folksong’”. ‘Sinan Folksong’ is a song of life sung by Sinan people in the form of oral presentation. In particular, it exists in Sinan residents and hobgoblins, Sandai and Darae, the ballad communities of Jido, female folk singers of Jeungdo, and in a shrimp boatman’s song. The second issue is ``language-cultural approach of ‘Sinan Folksong’. ‘Sinan Folksong’ which is presented by Sinan inhabitants is revealed in cultural viewpoints of language/literature as follows : ① ‘The people’s vital regional recognition’ of an otter and a hobgoblin is presented as ‘ecological Sori-culture’ in relation to narrative characters and historic heros of Sinan regions. ② Regarding the ballad communities and funeral rites in Jido regions, ‘the isles people’s adaptable regional recognition’ considering Sandai and Darae is presented as ‘Sori-culture of the nature’. ③ When it comes to a female folk singer of Jeungdo who lost her son, ‘the isles woman’s various regional recognition’ of field labors and her son’s death is displayed as ‘open Sori-culture’. ④ As for the shrimp-catching song in Imjado, ‘the isles people’s conscious regional recognition’ regarding fishery and boatman’s song is expressed as ‘progressive Sori-culture’. The third issue is “the Sori-cultural utilization of ‘Sinan Folksong’”. As for Sinan people’s folksongs, the cultural factor of nature/ecology, the cultural factor of geography/humanity, the cultural factor of archaeology/history, the cultural factor of folklore/society and the cultural factor of language/culture should be activated as cultural items ①②③④, the folk contents of the intangible cultural resources for ‘promotion of life quality of the regional residents’. For ‘the cultural resources cultivation’, the cultural resources of nature/ecology should be preserved according to ‘nature-cultural ecology map’. For ‘informatization’, the cultural resources of geography/humanity must be utilized as the educational materials according to ‘geography-cultural humanity map’. For ‘the culture-tourist development’, Dochan-ri Jeonjangpo in Imjado should be restored and utilized according to ‘archaelogy-cultural history map’. For ‘the prototypicalization of culture’, the Sandai and Darae the compounds of generality which is presented as vitality, adaptability, diversity and consciousness and individuality which is presented as ecoloty, naturality, openness, progressiveness should be found according to ‘folklore-cultural society map’. And for ‘cultural industrialization’, the Sori-cultural devices of Jeungdo mother’s song and Imjado shrimp boatman’s song are required to be utilized by ‘language-cultural literature map’.

참고 자료

없음
  • 구매평가(0)
  • 구매문의(0)
      최근 구매한 회원 학교정보 보기
      1. 최근 2주간 다운받은 회원수와 학교정보이며
         구매한 본인의 구매정보도 함께 표시됩니다.
      2. 매시 정각마다 업데이트 됩니다. (02:00 ~ 21:00)
      3. 구매자의 학교정보가 없는 경우 기타로 표시됩니다.
      4. 지식포인트 보유 시 지식포인트가 차감되며
         미보유 시 아이디당 1일 3회만 제공됩니다.
      상세하단 배너
      우수 콘텐츠 서비스 품질인증 획득
      최근 본 자료더보기
      상세우측 배너
      상세우측 배너
      ≪신안민요≫의 언어문학적 접근과 소리문화적활용 -&lt; 지도민요 &gt;,&lt; 증도민요 &gt;,&lt; 임자도민요 &gt;를 중심으로-
      페이지
      만족도 조사

      페이지 사용에 불편하신 점이 있으십니까?

      의견 보내기