서남해연안 최치원설화의 수용관념과 문화코드

최초 등록일
2016.02.06
최종 저작일
2009.01
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서지정보

발행기관 : 고려대학교 정부학연구소 수록지정보 : 정부학연구 / 18권
저자명 : 이윤선 ( Yoon-sun Lee )

한국어 초록

본고는 해양영웅을 지역문화자원화 하는 시대적 흐름에 비추어, 최치원설화가 가지는 설화적 의미, 그리고 그것이 가지는 도서해양문화로서의 의미를 짚어보기 위해 마련되었다. 서남해 연안에 최치원설화가 광범위하게 분포하는데 이는 전북 고군산군도를 중심으로 전라남도의 신안군에 이른다. 고운 최치원의 설화가 서남해 도서지역에 분포하는 이유는 항로 등의 물길과 관련된 현실적 이유와, 삼교융합론으로 대표되는 혼융사상에 있다고 보았다. 전자는 어로신앙과 관련해서 재론의 여지가 없지만 후자는 도교적이고 종교적인 심성사라는 측면에서 해석의 오해를 불러일으킬 수 있다. 그러나 서복설화나 삼신산설화가 서남해 지역을 중심으로 분포하고 있는 점 등과 겹쳐보면, 이는 위난의 시대에 대한 극복의지와 승화 의지, 그리고 도교적으로 승화된 욕망의 발현이라고 볼 수 있다. 이는 최치원의 사상이 삼교회통의 다양한 방면으로 적용되고 활용되었다는 점에서 해명할 수 있는데, 극명하게는 풍류도라는 이름의 예술로, 그리고 동학이라는 이름의 저항으로 표출된 것 등이 그 사례라 할 수 있다. 민중들의 설화 인식이 매우 소극적이고 단순한 것으로 드러나지만 그 이면에는 바로 이같은 철학적 심성들이 은닉되어 있다고 볼 수 있다. 따라서 해양영웅의 아이콘들이 시대를 관통하는 코드로 확장되기 위해서는 단순한 적용보다는 심도 있는 의미들에 주목하는 자세가 필요하다 할 것이다.

영어 초록

This thesis is written to shed light on the cultural significance of the legend of Choe Chi-won and the Korean maritime culture related with it, and contribute to today’s effort to promote historical maritime heroes as a local cultural asset. The legend of Choe Chi-won is widespread along the southwestern coastal area of the Korean Peninsula, from the islands of Gogunsando in Jeonbuk to the islands in Sinan-gun in Jeonnam. I concluded that the widespread distribution of the legend in the southwestern region is related with the waterways linking it with the outside world and the introduction of the idea that the three teachings, Confucianism, Buddhism and Daoism, are united in one. I believe that many will readily agree to the first factor as it is directly related with the worship of sea deities although some may express doubt about the second, particularly concerning its relationship with Daoism. Similar legends and folk tales including those about Seo Bok (or Xu Fu) and the Three Sacred Mountains show, however, that they represented the people’s strong will to get over difficulties of their time and develop them into a religious aspiration. The philosophy of Choe Chi-won was extensively studied in relation with Korea’s three major religions in the past and exploited for various practical, artistic and religious purposes, including the code of Silla chivalry called Pungnyudo and the historic popular uprising led by Donghak (“Eastern Learning”) of the late Joseon period. People’s understanding of the legends may have been simple and passive, but they were strongly influenced by the philosophy hidden in the legends. Therefore, we need to pay more attention to the profound meaning of the folklore heritage and promote the maritime heroes in them to grow into an important factor for the world we live in today.

참고 자료

없음

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