『프랑스 중위의 여자』에 나타난 자유의 양상

최초 등록일
2015.12.28
최종 저작일
2010.01
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서지정보

발행기관 : (사)아시아문화학술원 수록지정보 : 인문사회 21 / 1권 / 1호
저자명 : 백혜진 ( Hye Jin Baek )

한국어 초록

존 파울즈의 세 번째 소설인 『프랑스 중위의 여자』는 메타픽션 기법을 사용한 실험적인 글쓰기를 한 작품이다. 빅토리아 시대의 이야기와 문체를 모방한 이 작품은 간격이 몹시 넓다고 믿어지는 빅토리아시대와 20세기 사이의를 좁혀준다. 이 논문은『프랑스 중위의 여자』에 나타난 자유의 양상에 대해 다룬다. 파울즈는 명백히 마르크스와 다윈의 시대인 빅토리아 시대의 중요한 사건들의 실제 수치를 나타내는 19세기 사실주의 소설의 형태를 모방한다. 그는 독자들에게 그가 현실성 있게 모방한 역사적인 현실의 환상을 제시한다. 새러 우드러프에게 빠진 남자 주인공인 찰스 스미슨은 부유한 아마추어 고생물학자로 극히 평범한 어니스티나 프리먼과 약혼한다. 기이하고 감각적이며 타락해 보이는 새러 우드러프는 사람들에게 프랑스 연인에게서 버려졌다고 믿어진다. 찰스는 어니스티나와의 약혼을 새러가 파기해 주기를 원하지만 새러는 그를 피한다. 찰스가 로세티의 보호 하에 있는 새러를 다시 찾았을 때 그녀는 신여성이 되어있었다. 마침내 그는 사라처럼 따돌림 받는 사람이 됨으로서 그의 시대의 관습으로부터 자유를 얻었다는 것을 깨닫는다. 프랑스 실존주의로부터 영향을 받은 파울즈는 찰스 자신의 자유 성취를 통해 나타난 실존주의 이전에 존재했던 자유에 대한 의지를 보여준다. 작가는 그의 등장인물들의 자유뿐만 아니라 소설형식의 자유에 대한 주제 또한 탐구한다. 그는 자기 반영의 개입적인 비평을 끼워 넣었으며 복수결말을 제시한다. 이전의 연구들에서는『프랑스 중위의 여자』를역사소설의 특정 종류로 여겼다. 외견상 이것은 역사소설이지만 파울즈는 19세기 소설의 글쓰기를 이 작품에서 패러디하고 있다. 파울즈는 『프랑스 중위의 여자』를 빅토리아시대 소설의 관습에서 해방시키고 있다. 그는 그의 등장인물들에게 자율성과 최고의 자유를 주기위해 전지적 화자가 아닌 소설 속에 등장하는 화자를 개입시켰다. 그 소설 속에 등장하는 화자는 12장에서 "새러는 누구인가?" 하고 묻는다. 그리고 13장에서 그는 "나는 모르겠다"라고 대답한다. 그것은 우리에게 『프랑스 중위의 여자』가 역사소설이 아님을 상기 시켜준다. 소설 속에 등장하는 화자로서 파울즈는 그 자신의 목소리로 과학, 종교, 부패한 정치 그리고 빅토리아시대의 불변의 계급을 포함한 관습에 대해 많은 것을 말해준다. 복수결말은 전통적 소설형식으로부터의 자유를 보장하는 장치이다. 파울즈의 복수결말의 사용은 전통적으로 수동적인 관중인 독자들을 소설의 창작과 스토리와의 상호작용에 참여하게 만들었고 이는 독자의 자유의지에 의한 결말 선택의 욕구를 충족시켜준다.

영어 초록

John Fowles``s third novel, The French Lieutenant``s Woman, is a work using the experimental writing technique of metafiction, and a response to the problem of modern fiction. Imitating Victorian stories and styles, this work narrows the gap between the Victorian age and the 20th century, which we have believed to be remarkably wide. This thesis deals with the aspects of freedom in The French Lieutenant``s Woman(1969). Fowles clearly imitates the nineteenth century realistic novel referring to such real figures of the Victorian age as Marx and Darwin and to important happenings. He presents to the readers the illusion of the historic reality as he imitates it realistically. Male hero Charles Smithson, a wealthy amateur paleontologist engaged to the conventional Ernestina Freeman, falls under the spell of eccentric, sensual, apparently "fallen" Sarah Woodruff. Sho is believed to have been deserted by the French lover of the title. Charles`` pursuit of Sarah destroys his engagement to Ernestina, but Sarah eludes him, and when he finds her again in the protection of D. G. Rossetti, she has become a new woman. Finally he realizes that he is free from its conventions of his age and becomes as "outcast" just like Sarah. Influenced by French existentialism, Fowles shows that the will to freedom had existed before existentialism; it is manifested through Charles`` accomplishing his own freedom. The author explores not only the theme of the freedom of his characters, but also of the freedom of the novel form. He inserts his own intrusive commentary featuring self-reflection and the suggestion of multiple endings. The previous studies on The French Lieutenant``s Woman have regarded it as a special kind of historical novel. Seemingly, it is a historical novel, but Fowles parodies the nineteenth century novel writing in the work. In The French Lieutenant``s Woman, Fowles emancipates the Victorian novelistic conventions. He inserts his own intrusive narrator, not an omnis- cient narrator, to give his characters an autonomy and the maximum degree of freedom. The intrusive narrator questions are: "Who is Sarah Out of what shadow does she come from?" in Chapter 12; and in Chapter 13 he answers "I do not know." It reminds us that The French Lieutenant``s Woman is not a historical novel. Fowles as an intrusive narrator tells many things with his own voice about the hypocritical Victorian society and its convention including the cautious science and incautious religion, the corrupt politics and the immutable castes of Victorian age. Multiple ending is the device which ensures freedom from the traditional novel form. Fowles`` use of the ending makes the reader, traditionally a passive spectator, participate in ``creating`` the novel, interact with the story, and choose the ending which is desired by the free will of the reader.cient narrator, to give his characters an autonomy and the maximum degree of freedom. The intrusive narrator questions are: "Who is Sarah? Out of what shadow does she come from?" in Chapter 12; and in Chapter 13 he answers "I do not know." It reminds us that The French Lieutenant``s Woman is not a historical novel. Fowles as an intrusive narrator tells many things with his own voice about the hypocritical Victorian society and its convention including the cautious science and incautious religion, the corrupt politics and the immutable castes of Victorian age. Multiple ending is the device which ensures freedom from the traditional novel form. Fowles`` use of the ending makes the reader, traditionally a passive spectator, participate in ``creating`` the novel, interact with the story, and choose the ending which is desired by the free will of the reader.

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