간지기년(干支紀年)의 형성과정과 세수(歲首) · 역원(曆元) 문제

저작시기 2015.09 |등록일 2015.12.24 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국학중앙연구원 수록지정보 : 정신문화연구 / 38권 / 3호
저자명 : 김만태

목차

I. 머리말
Ⅱ. 간지의 기원과 술수로서의 역(曆)
Ⅲ. 기년법의 양상과 간지기년
Ⅳ. 간지기년의 세수(歲首)와 역원(曆元) 문제
Ⅴ. 맺음말
참고문헌
국문요약
Abstract

한국어 초록

동아시아 역법만의 특징인 간지력의 근간이 되는 간지기년은 제정 당시 처음부터 체계가 정연한 것이 아니었으며 진한(秦漢)시대까지 다양한 기년법이 존재하였다. 전한 말 유흠(劉歆)에 의해 세성(歲星)의 실제 공전주기가 11.86년으로 밝혀지면서 초진(超辰)에 의한 기년법이 실시되었는데 실제로 적용하기에는 불편하였다. 이에 따라 세성의 운행과는 상관없이 목성과 토성의 60년 대회합(大會合, Great conjunction) 주기등을 근거로 60간지의 순서대로 햇수를 표기하기 시작했는데 이것이 바로 간지기년이다. 간지기년이 일반화된 것은 후한 때 85년 사분력(四分曆)이 시행되면서부터이다.
한 해의 기점인 세수(歲首)와 관련해서는 한 무제 B.C. 104년에 이르러 태초력(太初曆)으로 개정하면서 동지(冬至)를 11월로 고정시킨 후, 동지와 춘분의 정확한 중간 지점인 입춘(立春)을 한 해의 시작으로 개혁하였다. 그 후 일부 시기를 제외하고는 모두 하정(夏正)에 따라 건인세수(建寅歲首)를 시행해오고 있다. 건인세수의 시행에는 목(봄)에서부터 시작되는 오행상생설의 정립이 큰 영향을 주었다.
천구(天球)의 북방인 자방(子方)에서 일월오성의 칠요(七曜)가 일직선으로 정렬했던, 시간적으로 4갑자(四甲子)인 때가 바로 간지기년의 역원(曆元)이 된다는 상징적 설명이 있다. 그러나 실제 역보(曆譜)에서는 몇 종의 갑인(甲寅)년 역원이 등장한다. 대표적으로 태초력의 역원을 간지로 표현하면 갑인년 갑자월 갑자일 갑자시가 된다. 태초 원년은 B.C. 104년(정축년)이고 태초 0년은 B.C. 105년(병자년)인데 이를 태초 개원(改元)을 통해 갑인년으로 개칭하였고, 85년 사분력에서 B.C. 161년 경진년으로 다시 개원하여 지금에 이르고 있다.

영어 초록

The system of today’s sexagenary cycle?based year calendar was not in good order from the beginning, and there had been various calendar systems until Chin and Han(秦漢). At the end of Former Han, Liu Xin(劉歆) found that the actual cycle of revolution of Jupiter was 11.86 years, which led to the implementation of a chao chen(超辰)?based calendar system. There was, however, inconvenience with its actual application. Thus they started to mark the number of years according to the order of 60?sexagenary cycle based on the 60-year-period of Great Conjunctions of Jupiter and Saturn regardless of the run of Jupiter. That was the sexagenary cycle?based calendar system. It was only after the implementation of Sifen Calendar(四分曆, the quarter remainder calendar) in A.D. 85 during Latter Han that the system became generalized.
As for the first month of the year that was the starting point of a year, there was a revision to Taichu Calendar(太初曆, the beginning calendar) in B.C. 104 during the reign of Emperor Wu(武帝) of Han, which led to the fixation of winter solstice in November and the reform that made the onset of spring, which was the exact middle point between winter solstice and vernal equinox, the beginning of a year. Since then, the starting point of a year by the standard of In(寅) month(建寅歲首) has been implemented according to the first month of the year of Xia dynasty except for certain periods. The implementation of the starting point of a year by the standard of In(寅) month was hugely influenced by the establishment of Wu-Xing-Xiang-Sheng-Shuo that began with wood[spring].
There is a symbolic explanation that the origin of calendar of sexagenary cycle?based calendar was when the seven luminaries of sun, moon and the five visible planets were arranged in a straight line in the northern celestial sphere or during 4 Gapja(甲子). The actual calendar, however, has a couple of different origins of calendar of Gapin(甲寅). A good example is that the origin of calendar of Taichu Calendar(太初曆) is Gapin(甲寅) year, Gapja(甲子) month, Gapja(甲子) day, Gapja(甲子) hour according to the sexagenary cycle-based expressions. The first year of Taichu was B.C. 104(丁丑, Jeongchuk) but the zero year of Taichu that was the standard of Taichu Calendar(太初曆) was B.C. 105, a year of Byeongja(丙子). It was changed to a year of Gapin(甲寅) through Taichu revision of the origin of calendar(太初改元). However, the origin of calendar was revised as B.C. 161(庚辰, Gyeongjin) through Sifen Calendar(四分曆) in A.D. 85, and the changed title has been in use since then.

참고 자료

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