淸末 중국의 變革사조와 근대日本 인식

저작시기 2007.12 |등록일 2015.12.21 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 57페이지 | 가격 9,000원
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서지정보

발행기관 : 한국사학회 수록지정보 : 사학연구
저자명 : 曺秉漢

목차

요약
머리말
Ⅰ. 黃遵憲의 일본관과 동아시아 연대
Ⅱ. 『日本國志』와 明治維新 이해
Ⅲ. 1898년 康有爲의 개혁과 明治維新 인식
맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

1895년 청일전쟁의 참패와 함께 康有爲 중심의 變法派의 주도하에 시작된 근대적 政體개혁운동은 1898년 강유위의 급속한 황제 접근에 따른 북경 정부의 실패한 戊戌개혁으로 그 최종 단계에 이르렀다. 일본의 메이지[明治]維新을 모델로 삼은 이 해의 개혁운동에서 그 구체적 정치개혁안을 제공한 두 지침서로 黃遵憲의 經世的 역사서인 『日本國志』와 강유위의 정책서인 『日本變政考』가 큰 영향력이 있었다. 1877년 첫 일본 주재 외교관인 황준헌이 1887년에 완성한 『일본국지』는 변법운동이 막 시작된 1895년에야 출간되어 황제와 변법파의 주목을 받고 강유위의 책에도 영향을 주었다. 그는 유교 윤리를 옹호하는 면에서 中體西用論의 잔재가 강유위 일파보다 더 강했다. 그러나 『일본국지』는 유신정부 수립후의 질서있는 개혁정책 추진과정뿐 아니라 그 이전의 개항을 둘러싼 尊王攘夷운동으로부터 막부 타도, 天皇制 관료정부 수립에 이르는 尊王倒幕의 혁명적 내전 과정을 서술함으로써 근대 일본의 국체 변혁과 지사들의 애국적 희생을 포함한 동태적 역사의 전모를 정확하게 소개하는 장점이 있었다.
그 반면 개혁적 황제당 관료의 협력 아래 민간 신사층의 조직화와 공론 형성을 위한 유토피아적 개혁 이데올로기 창출에 주력해왔던 강유위는 황제에의 접근을 통한 급속한 정치개혁의 추진이 당면과제가 되자 『일본변정고』의 저술을 통해 일본 모델에 따른 전략적 정책 지침을 마련하게 되었다. 『일본국지』나 『일본변정고』 모두 유교적 경세론의 연장선에서 官紳ㆍ士人層 등 비교적 광범한 계층의 公論에 기초한 官制 개혁이 변법 이론의 중심이었다. 또한 그들이 이해한 메이지유신의 개혁 모델은 입법ㆍ행정권이 분화된 법치적 관료국가를 수립하는 것으로 귀결되는 것이었다. 만국 公道(公理)에 따른 근대국가의 정체 개혁은 민주적 정체와는 무관한 것이며, 한 때 제기했던 의회 설립도 황제권에 의존한 중앙집권적 개혁이 추진되는 현실에서 유보될 수밖에 없었다. 湖南 정치개혁에서 황준헌은 省 단위 지방자치를 중시했으며, 강유위 일파는 중국분할의 위기 앞에 망국후의 개혁 거점으로서 省 독립에 언급하더니 결국 북경중앙의 개혁에 집중해 쿠데타 정국으로 끝났다. 북경의 개혁정국을 주도한 강유위의 『일본변정고』는 황제권에 의존한 중앙집권적 개혁의 질서있는 추진을 위해 일본 유신의 혁명적 동란 과정을 생략하고, 유신정부 수립후 약 10여 년간 天皇制를 중심으로 오꾸보 도시미찌(大久保利通) 등 개혁파 관료 주도하의 근대적 정체변혁 과정만을 집중적으로 해설해 의도적인 역사 왜곡을 하고 있다.
황준헌은 『日本雜事詩』와 『일본국지』를 통해 일본의 역사와 문화, 특히 일본 유교인 漢學의 전통에 대한 체계적 연구를 통해 華夷的 정통론을 탈피하고 역사상 대등국으로서 일본의 독립성을 인정했다. 중ㆍ일간의 同種ㆍ同文 의식, 유교 문화권으로서의 중ㆍ일 연대의 낙관적 전망을 신뢰하고 일본인이 제창한 아시아주의에도 호응했다. 메이지유신 이후 서구화에 따른 일본의 한학 멸시에 그가 항의한 것도 동아시아 유교 문화권의 지속성과 관련된 것이었다. 이 같은 동아시아 연대론에 입각해 『朝鮮策略』을 통해 조선과 중ㆍ일ㆍ미국의 대러시아 협력과 조선의 개방과 개혁을 권고하면서도 다른 한편으로 조선과 중국간의 전통적 조공ㆍ책봉관계를 서구적 조약체제와 결합해 근대적 종속 관계로 전환하는 동아시아 외교전략을 제안하기도 했다.

영어 초록

The Reform movement(變法운동), which was led by K'ang Youwei(康有爲) since China's total defeat in sino-japanese war, reached to the final phase of the Movement in Beijing court's attempt to drive reforms following K'angs access to the Guangxu(光緖) emperor in 1898. The reforms were guided by the policies and political steps, modeling after the Meiji Restoration of modern Japan, which was furnished the emperor and reformists with through two books, Annals of Japan(日本國志) written by Huang Zunxian(黃遵憲), and On Japanese Political Reform(日本變政考) by K'ang Youwei. The former book, whose writing was finished until 1877, was printed in 1895, and had an effect on K'ang's book. Even though Huang was more conservative than K'ang and his zealots in defending the traditional Confucian ethics, But Annals of Japan had merits to introduce the whole history of Meiji restoration including the reformation of national polity and the heroic sacrifices of patriots by describing the civil war to overthrow Tokugawa shogunate(德川幕府) as well as the establishment of modern bureaucratic government under the imperial polity. Whatever books, written about Japan in contemporary China, wasn't more detailed and accurate than Huang's book.
Under the support of the emperor party, converted from Confucian fundament- alism recently, K'ang Youwei had strived for the formation of reformist opinions and the mobilization of Confucian literati societies in several provinces, and converted hastily for the centralized institutional reforms promoted by imperial court. Both books of Huang and K'ang had almost common reformist views that were founded on the public opinion and the reform of bureaucratic institutions, originated from the Confucian statecraft of Chinese literati, or gentry class. They understood that the reformist model of Meiji restoration was resulted in the constitutional government, sustained by modern bureaucracy. The reform of national polity, inclined for the universal principle didn't mean the fulfil of Western democracy. Therefore, K'ang's proposal to establish the parliament should be reserved in future, as the reform was dependent upon the emperor's power, controlled by the Empress Dowager. This is the reason why in K'ang's book, the main themes were the modern reform of political institutions promoted orderly under the powerful leadership of centralized bureaucratic government during ten years and more, avoiding to describe the civil war, nearly revolutionary, before the reformists seized the power to overthrow the old Bakuhu regime.
Huang Zunxian also had researched on Japanese history and culture, especially Japanese tradition of Confucianism, in which he found the close cultural relations between two countries, China and Japan. Not attaching to the Sino-centric orthodox faith to discriminate between civilized China and barbarian foreigners, he confirmed Japan as China's equal neighboring state, and joined to Pan-Asianism advocated by Japanese against the West, especially Russia, holding the prospect to attain Sino-Japanese solidarity on the common racial and cultural basis. His conviction of the continuity of Confucian cultural circle in the East Asian area made him criticize Japanese contempt against old Chinese learning(漢學) following Japanese rapid westernization. His another book, Korean stratagem(朝鮮策略) recommended the Korean court to cooperate with China and Japan, and take the open-door policy to the United States against Russian aggression. But Huang contended that Korea should accept China's priority as suzerain state in Korean diplomacy by combining the pre-modern tributary order with the modern treaty system, and study China's conservative Yangwu(洋務) reforms for the self-strengthening(自强) of Korea.

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