현대문학 : 일제강점기 창가 교과서 『보통학교보충창가집』 연구

최초 등록일
2015.11.06
최종 저작일
2015.01
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서지정보

발행기관 : 우리어문학회 수록지정보 : 우리어문연구 / 53권
저자명 : 박민영 ( Min Young Park )

한국어 초록

이 논문에서 필자는 일제가 문화통치 시기에 내건 ‘일선융화’ 혹은 ‘일시동인’의 구호가 『보통학교보충창가집』에 어떠한 방식으로 존재하며, 이 창가집이 실제로 지향하는 바를 가늠해 보고자 했다. 2장에서는 『보통학교보충창가집』의 출간 배경을 개관했다. 일제는 1922년 제2차 조선교육령을 발표했다. 일본과 조선의 조화로운 화합을 지향한다는 ‘일선융 화’의 구호 아래 조선의 학제는 일본과 동일하게 개편된다. 이 시기 창가는 독립된 교과목으로 인정된다. 창가 과목의 주교재는 일본 문부성에서 편찬한 『심상소학창 가』였다. 일제는 이 책의 보충교재로서 ‘조선적 제재’를 활용한 『보통학교보충창가 집』을 기획한다. 『보통학교보충창가집』에 수록된 가사의 절반 정도는 일반인 대상 ‘보통창가 공모’를 통해 채용됐다. 공모전에서 채용된 가사는 우리의 기대와는 다르게 일제의 지배 이데올로기를 충실히 반영했다. 3장에서는 이 책의 체제와 내용을 정리했다. 『보통학교 보충창가집』에는 조선의 인물과 지리, 그리고 풍물이 다수 등장한다. 21편의 조선어 창가를 수록한 것도 특이한 점이다. 그러나 이 ‘조선적 제재’의 가사들은 대부분 일본 고유의 음계와 박자로 작곡되었다. 조선적 제재는 일제의 지배 이데올로기와 일본적 정서를 보다 용이하게 이식시키는 역할을 했다. 4장에서는 『보통학교보충창가집』의 특성을 살펴봤다. 이 책에는 조선인과 일본인이 조화롭게 공존하는 노래들이 다수 수록되어 있다. 그러나 그들이 표방한 ‘융화’는 실질적으로 한쪽이 자신의 민족적 정체성을 포기한 ‘동화’였다. 이는 무단통치기 일제의 지배이념이었던 일선동조론과 다르지 않다. 이 시기 일제는 융화 교육을 통해 일선동조론을 심화시켰다. 또한 이 책은 텍스트 외적으로 동 시기 타 교과서와 적극적으로 연계되어 있어, 독본과 수신서의 핵심 내용을 노랫말 로 다시 한 번 학습시키는 역할을 했다. 『보통학교보충창가서』는 문화통치기 효과적인 식민지 지배 교육의 도구로 이용됐음을 확인할 수 있다.

영어 초록

This study tries to find out how the slogan of ‘Japanese-Korean Fusion and Harmony(Ilson yunghwa)’ is embodied in ‘Japanese-Korean Fusion and Harmony(Ilson yunghwa)’ during the Culture Governance Era and what the Collection genuinely aims for. Chapter Two summarizes the backgrounds of the publication of A Collection of Complementary School Songs for Public Common Schools. In 1922, the Japanese colonial government announced the Second Chosun Education Ordinance, in which Chosun’s education system was to be reformed to copy the Japanese education system under the slogan of ‘Japanese-Korean Fusion and Harmony (Ilson yunghwa)’ in pursuit of the harmony between Korean and Japan. The school songs in this period were established as an independent subject. The main textbook in class was Shimsang School Songs for Primary Schools published by the Ministry of Education and Science. A Collection of Complementary School Songs for Public Common Schools was planned and published as a supplement to the main textbook by resorting to ‘Korean materials.’ About half of the lyrics that entered A Collection of Complementary School Songs for Public Common Schools were those adopted from the ‘Common School Song Contest.’ Unlike our expectations, the adopted lyrics faithdully reflected the Japanese dominant ideology. Chapter Three summarizes the organization and content of the Collection. In the Collection, Chosun’s figures, geography and customs are frequently mentioned. It is very unique that it includes 21 school songs in Korean. However, most of the lyrics with ‘Korean material’ were compsed in Japanese traditional scales and beats. The Korean materials simply played the part of implanting Japanese dominant ideology and Japanese sentiments. Chapter Four examines the characteristics of A Collection of Complementary School Songs for Public Common Schools. A number of songs in The Collection are about harmonious co-existence of Japanese and Korean people. However, the ‘harmony’ they insisted on means ‘assimilation,’ in which one side practically gave up on their ethnical identity. In this sense, the ‘harmony’ is not very different from ‘the Common Ancestor (Ilson dongjo) Theory’ which had been the slogan during the Military Police Rule Era. During the Culture Governance Period, the Japanese colonial government implanted ‘the Common Ancestor Theory’ more deeply. At the same time, the Collection is deeply related to other textbooks of the same period in the extra-textual sense, so it had the effect of educating the Korean students with the core messages in the lyrics from reading books and ethics books. In other words, it can be confirmed that A Collection of Complementary School Songs for Public Common Schools was used as a tool for efficient colonial rule during the Culture Governance.

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없음

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