원형적 여성성과 위대한 어머니의 양가성의 상징과 이미지 - 노이만의 분석심리학을 중심으로

저작시기 2015.01 |등록일 2015.10.16 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,300원
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서지정보

발행기관 : 한국기호학회 수록지정보 : 기호학 연구 / 44권
저자명 : 장영란 ( Young Ran Chang )

없음

한국어 초록

인간의 상징체계에서 ‘여성성’은 인간의 삶 자체와 매우 밀접한 연관을 갖기 때문에 중심적 위치를 차지한다. 여성성은 인간에게 생명을 주고 영양공급을 하고 보호해주는 기능을 상징하는 수많은 이미지들을 양산한다. 분석심리학의 칼 융과 에리히 노이만은 여성성의 원형을 위대한 ‘어머니’의 상징과 이미지를 통해 설명한다. 특히 노이만은 원형의 실제적인 원리와 작용 방식을 위대한 어머니의 원형에 대한 구조적 분석을 통해 체계화하고 있다. 나는 여성성의 원형과 관련된 노이만의 주장을 세 가지 측면에 제한하여 설명하였다. 먼저 칼 융과 노이만의 여성성의 원형과 위대한 어머니여신의 상징과 이미지를 분석하고, 다음으로 원형적 여성성의 세 가지 발전 단계와 변화 양상을 검토하고, 마지막으로 원형적 여성성의 양가성이 신화 속의 상징들과 이미지들을 변화시키는 양상을 설명했다. 노이만은 여성성의 원형은 크게 두 가지 축들과 네가지 원들로 구분하여 분석한다. 먼저 두 개의 축들은 ‘어머니(M)’와 ‘아니마(A)’로 구분되고 다시 각 중심을 기준으로 상위의 축과 하위의 축으로 구분된다. ‘어머니’의 축의 상위의 부분은 ‘좋은’ 어머니로 형상화되고 하위의 부분은 무서운 어머니로 형상화 된다. 또한 ‘아니마’의 축의 상위의 부분은 긍정적 아니마로 형상화되며, 하위의 부분은 부정적 아니마로 형상화된다. 여기서 여성성의 원형의 역동성을 보여주기 위해 첫째, 기초적 성격의 단계, 둘째, 변형적 성격의 단계, 셋째 영적 변형의 단계로 구분해서 두 개의 축들을 기준으로 네 가지 원들을 설명한다. 여기서 이미 위대한 어머니 여신은 좋은 어머니와 무서운 어머니, 젊은 마녀와 늙은 마녀로 변형되는 계기들이 나타난다. 그렇지만 위대한 어머니는 본래 원형적 양가성을 가지고 있어 긍정적인 좋은 어머니의 성격과 부정적인 무서운 어머니의 측면을 가지고 있다. 여기서 나는 위대한 어머니 여신의 양가성과 관련하여 첫째, 대표적인 본질적 ‘개념’, 실질적인 행위적 ‘특성’, 현상적으로 나타나는 구체적 ‘이미지’, 동물로 나타나는 ‘상징’, 신성한 존재로 구현되는 ‘신성’ 등을 기준을 제시하여 위대한 어머니 여신의 상징과 이미지를 분류하였다. 노이만의 분석은 여성성에 대한 심층적 분석을 통해 대중문화콘텐츠속의 여성적 이미지를 분석하는데 유용하다.

영어 초록

This treatise is aimed to understand the Great Mother as the universal archetype in the human psyche by researching mythology, philosophy and analytical psychology. Carl Jung said that the mother archetype is in the soul of human being. Neumann has emphasized has established a theoretical system based particularly on the symbols and images of the Great Mother. The archetypal ``Feminine`` occupies the central status in human symbolism. Because it is a dynamis to give life to everything, nourishes it, protects it. Neumann had analyzed the archetypal feminine by two axes and four circles. First, the two axes correspond to the characters of the Feminine. The one axis is "Mother" M, the other axis is "Anima" A representing two characters of the feminine. The Mother axis represents the elementary character, and is more material and concrete. Whereas the anima axis represents the transformative character, and is more spiritual. Both axes have an upper, positive pole and a lower, negative pole. "Mother" M is divided into the Good Mother as a upper, positive pole and the Terrible Mother as a lower, negative pole. "Anima" A is divided into the Positive Anima as a upper, positive pole and the Negative Anima as a lower, negative pole. The Great Mother has the ambivalence of attributes as the negative terrible mother and the positive good mother. I formulated five criteria to classify the symbols and images of the Great Mother. They are the essential "concept", effective "characteristic", concrete "image", animal "symbol", sacred "divinity". Based on these theoretical framework, it is possible to understand in-depth ``the Feminine``, and to analyze the feminine image in various ways in culture contents.

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