해체주의 관점에서 본 잉고 마우러 조명의 조형적 특성 연구

최초 등록일
2015.10.06
최종 저작일
2015.01
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서지정보

발행기관 : 한국기초조형학회 수록지정보 : 기초조형학연구 / 16권 / 4호
저자명 : 홍지나 ( Ji Na Hong ) , 이지연 ( Jee Yeon Lee ) , 윤재은(교신저자) ( Jae Eun Yoon )

한국어 초록

본 연구에서는 현대공간에서 용도와 의도에 의해 구조와 형태가 결정지어지는 모더니즘의 조형적인 시각에서 벗어난 조명작업을 하고 있는 잉고 마우러의 조형 특성이 해체주의 관점에서 나타나는 조명의 조형적 핵심 특성을 연구하는데 목적이 있다. 연구의 범위는 1960 년대 이후부터 현재까지의 작품 중 잉고 마우러의 아이콘이라 할 수 있는 7 점의 조명작품을 토대로 사례 분석한다. 연구의 내용은 잉고 마우러의 작품의 배경과 조명의 특징을 고찰한 후 해체주의의 성립 배경 및 개념과 특성을 토대로 나타나는 디자인적 특성을 분석 정리한다. 또한 도출된 해체주의의 형상적 개념유형인 탈구성, 탈중심, 탈중력, 불연속성, 의미의 불확정성, 분리, 분열, 붕괴 그리고 흔적의 유형을 토대로 결과도출을 위한 분석틀을 마련한다. 마지막으로 해체주의의 관점으로 잉고 마우러 조명작품의 표현 및 조형 특성을 분석하여 결론으로 도출한다. 도출된 잉고 마우러 작품의 배경과 조명의 특징은, 첫째, 은유적 형태의 미학, 둘째, 산종(해체)의 재결합, 셋째, 첨가적 개념 변이, 넷째, 조명의 비경계화로 나타나고 있다. 잉고 마우러의 조명 작품은 새롭고 다양한 형태와 풍부한 사고로 자신의 조명 작품을 만들어나가고 있어 우리에게 폭넓은 시각의 원천이 되고 있다. 또한 미학적 탐구뿐만 아니라 기술의 발전에 맞게 선구적인 조명작품을 선보이고 있으며 기존 사고의 틀을 깨는 파격적인 면을 보여주고 공간의 무한 표현가능성과 활용성을 제시하는 작가이다.

영어 초록

Study on the Formative Characteristics of Ingo Maurer``s Lighting seen from the De-constructive Perspective. The purpose of this study is to examine the core formative characteristics of lighting shown from the de-constructive perspective of Ingo Maurer who is known for his lighting work deviating from the formative perspective of modernism in which structure and form are determined according to purpose and intention in modern space. As for the scope of study, case analysis will be conducted based on Ingo Maurer``s iconic seven pieces of lighting work among his works that have been crated since the 1960s. In regards to the contents, background of Ingo Maurer``s works and the characteristics of lighting will be examined. After that designs characteristics shown will be analyzed and summarized based on the foundational background, concept and characteristics of de-constructivism. Furthermore, analytical framework for deducing results will be prepared based on the formative concept types of de-constructivism deduced, namely, decomposition, decentralization, de-gravity, discontinuity, uncertainty of meaning, separation, division, disintegration and trace. Lastly, conclusions will be deduced by analyzing the expression and formative characteristics of Ingo Maurer``s lighting works based on the de-constructive perspective. Deduced conclusions are first, metaphorical form of esthetics, second, reunion of dissemination, third, additional concept modification and fourth, de-perimeterization of lighting. As Ingo Maurer``s lighting works are being created in new and various forms with exuberant ideas and thoughts, they become a source of broad views for us. He is an artist who is presenting pioneering lighting works according to technological advancement in addition to aesthetic exploration. Additionally, he presents the possibility infinite expressiveness of space and usefulness while also showing us an unprecedented aspect of breaking the framework of existing thoughts.

참고 자료

없음

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