韓國(한국)의 文化(문화) : 金農(금농)의 放縱的藝術精神考察(방종적예술정신고찰)

최초 등록일
2015.09.05
최종 저작일
2015.01
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서지정보

발행기관 : 한국사상문화학회 수록지정보 : 한국사상과 문화 / 78권
저자명 : 하영준 ( Young Jun Ha ) , 구순자 ( Soon Ja Goo )

한국어 초록

청대의 화가 금농은 ‘양주팔괴’의 한 사람으로 학식, 예술적 소양, 서화작품 등에서 특출한 인물로 일컬어진다. 금농의 이러한 예술정신이 형성된 요인은 다양하지만, 총체적으로 네 가지로 고찰할 수 있는데 첫째 자신의 성격, 둘째 청 초기의 서풍, 셋째 양주팔괴, 넷째 선종의 영향으로 모두가 서로 밀접한 관계가 있으며 이들 요인들은 금농의 성격 형성에 깊은 영향을 주었다. 이러한 금농의 예술정신 형성 요인을 바탕으로 금농의 예술정신은 크게 셋으로 분류할 수 있는데, 첫째는 ‘시류를 좇지 않는 독창정신’이고, 둘째는 ‘개성해방 사상의 표현’이며, 셋째는 ‘자연을 스승으로 하는 정신’이다. 금농 예술 표현의 가장 중요한 요인은 그의 작품 속에 가득한 반역(叛逆)과 방종(放縱)의 기이하고 엄숙한 분위기이다. 금농은 젊은 시절 공명을 얻고자 하였으나 결국 좌절만 겪고 아무 것도 얻지 못하였다. 실의에 빠진 문인으로서 겪은 빈곤, 냉대, 불공정함이 오랫동안 가슴속에 쌓여점차 불만을 발산하고자 하는 욕구가 쌓여가자 이러한 불만은 당시의 추세와 풍속을 따르지 않는 것으로 자신의 방식대로 하는 것으로 나나났다. 그래서 금농의 작품에는 당시 관료 문인의 예술의 우아함, 넉넉함, 수려함이 전혀 없고 다만 기묘하고 가파름, 낯설고 우둔함 그리고 광활함이 있을 뿐이다. 필묵에서 표출되는 것은 작자의 마음속의 괴로운 응어리이고, 표현방식은 전통으로 굳어진 법도에 대한 경시와 모반이었다. 이러한 것들이 서로 겉과 속을 이루며 조화롭게 일치됨으로서 금농의작품은 비로소 생기 넘치고 정취가 무궁하게 되었다.

영어 초록

Nong Jin, a painter lived in the Qing Dynasty, was one of Yangzhou Baguai, is called a figure outstanding in learning, artistic knowledge, paintings and calligraphic works. While there were various factors forming this artistic spirit of Nong Jin, there were four factors in general. First factor is his own personality. Second is the style of painting in the early years of the Qing Dynasty. Third is Yangzhou Baguai and fourth is the influence of Zen Buddhism. All four were deeply correlated and had a significant impact on forming the character of Nong Jin. Based on these factors impacting the artistic spirit of Nong Jin, his artistic spirit can be classified into three: creative spirit that did not follow trends, expression of the thought on individuality liberation, and spirit serving the nature as a teacher. The most important factor in terms of the artistic expressions made by Nong Jin is eccentric and solemn atmospheres filling his works. While the painter wanted a success when he was young, he only experienced a frustration and gained nothing. As he kept poverty, inhospitality, and injustice that he experienced as a dejected man of letters all to himself, and accumulated desires to work off his dissatisfaction, it was instilled in his painting style that did not follow the trends and custom of the day. That is why works by Nong Jing only have peculiarity, steepness, unfamiliarity, and dullness instead of elegance, wealthiness, and splendors of a bureaucrat man of letters. Flowing from his brush and ink is suffocating and painful bitterness deep into his heart and his turn of expression was a contempt and rebellion against custom that had long been solidified as a habit. That is why a lone spirit of Nong Jin and his rebellious expression were harmoniously matched, filling his works with springy and peculiar flavors at last.

참고 자료

없음

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