VR기술기반 융합교육을 위한 교과목 개발 사례연구

저작시기 2014.01 |등록일 2015.09.05 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 12페이지 | 가격 4,700원
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서지정보

발행기관 : 커뮤니케이션디자인학회(구 시각디자인학회) 수록지정보 : 커뮤니케이션 디자인학연구 / 47권
저자명 : 김진곤(주저자) ( Jin Kon Kim )

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한국어 초록

산업현장과 밀착되어져 있는 대학환경에서의 융합교육은 기술산업, 문화콘텐츠산업, 서비스산업을 선도할 창의적 인재양성을 통해 교육 경쟁력강화 뿐 만 아니라 국가와 산업의 경쟁력에 큰 영향력을 발휘한다. 따라서 융합교육의 실행계획은 인재양성에 대한 명확한 목적성을 토대로 유관 학문범주, 속성 및 학과별 교과목을 조정할 필요가 있다. VR기술과 같이 다양한 전통산업과 매개됨으로서 새로운 가치를 발생시키는 등파급력을 갖는 경우, 보다 확실한 융합교육의 목적에 알맞도록 창의성, 복합적 지식, 기술을 연마할 수 있는 교과과정 구성이 가능해질 것이다. 이를 원활히 수행하기 위해서는 우선 대학이 가진 교육적 여건, 계열 또는학과의 교과과정부터 검토하는 것이 필요하다. 본 논문은 대학환경에서 VR기술기반 융합교과목 개발사례를 토대로 융합교육의 목표수립, 교과목 설정방향, 실행방안에 대한 접근방법의 필요성을 제시하고자한다.

영어 초록

Convergence education being coherent with industry exert a great influence on competitiveness of countries and industries through training creative talented individuals who leading to technology industry, cultural content industry, service industry moreover upgrading the competitiveness of education at the university. Therefore needs to be adjusted relevant category of study, attribute and department courses on the basis of precise finality about training talented individuals for action plan of convergence education. If will have the power of influence by generating a new value with connected traditional industries like VR technology, it become possible to compose curriculum for creativity, complex knowledge, excise skill to make it compatible with the purpose of definite convergence education. It needs to check department curriculum or affiliation retained educational condition of university for smoothly performance. This paper will show the needs of approach refinements about objective establishment of convergence education, direction of subject setting, operation process by case of VR technology based convergence education development at the university.

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