특집: 운명과 반운명의 수사학 : 금기의 파기와 운명적 비극의 상관관계 -존 밀턴의 『투사 삼손』

저작시기 2011.01 |등록일 2015.09.05 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,200원
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서지정보

발행기관 : 전남대학교 인문학연구소 수록지정보 : 용봉인문논총 / 38권
저자명 : 김현아 ( Hyun Ah Kim )

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한국어 초록

『투사 삼손』(Samson Agonistes, 1671)은 구약성경의 사사기(Book of Judges)를 희랍 비극의 형식으로 다시 형상화한 극시이다. 존 밀턴(John Milton, 1608∼1674)이 재조명한 삼손의 일대기인 『투사 삼손』은 외형적으로 그리스 비극의 형식을 차용하고 있으며 내적으로는 성서적 주제를 형상화하고 있다. 이 극시의 분석은 기독교의 신이 담지하는 질서와 함께 성경이라는 텍스트를 절대시 하던 시대에 문학이 어떤 방식으로 신이 부여한 운명과 절대적 서사를 변주했는지를 살펴보는 데 있어서 의미있는 작업이 될 것이다. 성서에 나오는 삼손 이야기에서 영웅은 인간 삼손이 아니라 신이라고 한다면, 밀턴의 영웅은 인간으로서의 삼손인 셈이다. 성서의 서사는 인간의 역할과 가치를 최소한으로 축소한 채 인간의 배후에서 인간사를 섭리하고 주관하는 신에게 가치를 부여하고 있다. 이와 달리 밀턴의 『투사 삼손』은 성서의 이야기를 중요한 원천으로 삼고 있으면서도 그 강조점은 확연히 다르다. 제목에서도 암시되듯이 이 작품에서 는 육체적인 무공이 아닌 정신적으로 고뇌하고 투쟁하는 삼손의 모습에 초점이 맞추어져 있는 것이다. 삼손은 신의 뜻을 저버리고 형벌과 수치를 경험하면서도 신의 용서를 바라는 수동적인 회개 차원이 아니라 타락한 본성을 스스로 반성하는 차원으로 고통에 정면으로 대응하는 인물이다. 본고에서는 『투사 삼손』에 나타난 이러한 삼손의 내적변화를 인간적 영웅과 비극적 영웅을 중심으로, 주인공의 숭고한 측면과 세속적으로 위험한 측면을 살펴보면서 이것이 그의 비극적 운명과 어떤 상관관계에 있는지를 조명해 보고자 한다.

영어 초록

Renaissance English casuistry, the branch of moral philosophy that applies general principles to particular cases, supplies a significant context for Milton``s Samson Agonistes. In subject matter, structure, and language, Milton``s tragedy resembles the prose cases of conscience in which casuists showed how to overcome doubt and despair and gain peaceful consciences by resolving difficult moral problems. Such casuistical concepts as the supremacy of the individual conscience, the relevance of circumstances to moral law, and the role of reason in resolving doubt illuminate the conflicting moral judgments that form the dramatic texture of Samson Agonistes. Samson learns how to judge his own actions in particular circumstances, and by doing so, learns to repent of his past sin, overcome his sense of powerlessness, and act with a clear conscience. The drama goes beyond conventional casuistry in its uncompromising assertion of the supremacy of the individual conscience and its unflinching recognition of the tragic limits of human power. Milton``s references in the preface to "Samson Agonistes" and in "The Reason of Church Government" to the Book of Revelation as tragedy have great significance for his drama. His cited authority, David Pareus, and several other Protestant commentators identified the Book of Revelation as tragedy on the basis of form (the alternation of dramatic episodes and Choruses) and subject-the spiritual combat of the Elect with Antichrist and their torment and suffering at his hands throughout all time, reversed only at the end of history when they share Christ``s Apocalyptic victory over him. Protestant exegates often linked the Samson story typologically with the Book of Revelation, presenting Samson as type of the suffering Elect and the exercise of Samson``s vocation as Judge (deliverer of God``s people and executor of the wrath of God upon His enemies) as type of the Elect judging the world with Christ at the last day. This context assists the interpretation of Milton``s "Samson", bringing into focus its treatment of Samson``s judgeship. The Samson Apocalypse link also brings a new perspective to certain moot questions: the date of the play, the interpretation of Samson``s character, the presence of contemporary political reference, the nature of the drama``s tragic effect.

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