북한 기록영화의 통사(通史)적 접근

저작시기 2015.04 |등록일 2015.07.29 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 38페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 북한대학원대학교 수록지정보 : 현대북한연구 / 18권 / 1호
저자명 : 김승

목차

1. 들어가며
2. 북한 기록영화의 시기 구분
3. 북한 기록영화의 역사적 전개 과정
4. 나가며
참고문헌
Abstract

한국어 초록

이 글은 통사적 관점에서 북한의 기록영화가 정치·사회적 맥락에 따라 어떤 역할과 기능을 하였는지에 대해 살펴본다. 더불어 북한의 기록영화촬영소가 당의 요구에 따라 조직과 편제를 변모시켜왔다는 데 주목하고 제작기관의 시대적 변화를 추적한다. 이를 위해 북한 기록영화사에 대한 시기를 구분한 후에 북한 문헌분석을 통해 그 역사적 전개과정을 고찰하였다.
그 결과, 북한 기록영화사는 크게 네 시기로 구분되었으며, 역사적 전개과정의 특징은 첫째, 당면한 정치적 요구에 따라 주제와 형식의 변화를 보였다. 특히 최고지도자의 현지지도 업적을 수록한 영화문헌은 북한 기록영화의 독특한 장르 형식으로 시대의 요구에 부응하여 새로운 장르를
형성하고 있었고, 주제의 다양화를 통해 부단히 인민성 향상에 관심을 두고 있었다. 둘째, 기록영화촬영소는 시대의 흐름에 따라 많은 변천을 거듭하였다. 즉, 기록영화촬영소는 해당 시기마다 당의 정치적 요구에 따라 그 사명을 실천하는 데 유리한 기능과 역할을 하고 있다.
이 글은 통사적 접근을 통해 북한 기록영화의 정치·사회적 함의를 밝힘으로써 북한 기록영화 변천 이해에 필요한 기초 자료를 제공했다는 점에서 의의가 있다. 이를 토대로 각 시기별로 구체적인 텍스트 분석을 통해 보다 심층적인 후속 연구가 필요하다.

영어 초록

From a historical perspective, this paper explores the role and function that North Korean documentary films plays in accordance with the political and social contexts of North Korea. In addition, it focuses on the fact that the organization and formation of North Korea’s documentary film studio changed over time in accordance with the ruling party’s demands and also presents the periodical changes of the production organization. To this end, this paper divides the history of North Korean documentary films into periods and then examines the historical development process through an analysis of North Korean literature.
As a result, the history of North Korean documentary films has largely been classified into four stages and the characteristics of the historical development process are investigated. Firstly, there were changes to subject and form in accordance with immediate political demand. In particular, film literature that showcased the supreme leader’s on-site leadership met the demands of the time by forming a new, unique, genre of North Korean documentary films where the producer’s constantly endeavor to improve the public’s perception of the leader. Secondly, the documentary film studio underwent many changes in accordance with the times. In other words, in every applicable period it has played a function and role, which was advantageous for creating productions in accordance with the party’s political demands.
This paper is significant because it provides basic data for understanding the changes in North Korean documentary films by identifying the political and social implications of the films through the historical survey. However, a more in-depth follow-up study that conducts specific text analyses on each period based on the factors outlined above is also required.

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