일반논문 : 현대문학 ; 한국 자유시 형성의 일본 근대시 영향

저작시기 2010.01 |등록일 2015.06.15 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,500원
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서지정보

발행기관 : 숙명여자대학교 한국어문화연구소 수록지정보 : 한국어와 문화 / 8권
저자명 : 박숙영 ( Sook Young Park )

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한국어 초록

한국의 근대 시인들은 여러 시행착오와 혼동, 변화를 거듭하면서 자유시로 전환하게 된다. 근대적 시대정신과 문화 및 외래문예의 섭취를 통해 문학적 사유와 감각, 의식을 넓혀나간 동시에 재창조해야 할 과제도 안고 있었다. 근대시인들 사이에서는 일본 신체시와 한국 신체시를 연관 지은 자성의 목소리가 이어졌고, 현시대의 대세가 자유시임을 공표하기에 이른다. 그러나 자유시를 형성시키는데 있어서 초창기 한국 근대 시인들은 일본 근대시의 유행과 흐름을 표방하는데 불과 하였다. 일본에서 신체시에 대한 열풍이 가라앉을 즈음 유행하기 시작한 프랑스상징시나 낭만시, 고답파 등의 영향을 받아 이를 실험하게 되지만 결국 한계점에 부딪치게 되었다. 이것은 당시 근대 시인들에게 어떻게 질적으로 우수하면서 한국적인 정서와 사상이 부합된 시작품을 창출할 수 있을까에 주목할 수 있게 했다. 이러한 시각은 자유시를 발전시키는데 있어서 일본과는 다른 의식적 차이를 갖게 하였다. 한국과 일본 근대 시인들은 자유시가 변화무쌍한 근대사회를 직시할 줄 아는 시선의 깊이와 복잡한 인간의 내면세계를 표면화하는데 유용하다고 판단한 것은 공통된 견해였다. 하지만 일본은 처음부터 서양과 대등한 문학적 위치를 점하고자 했다. 그러다보니 서양의 화려한 문예조류와 근대적 미학 및 시적기법을 배워서 시행하는 길이야말로 자국시의 발전을 위한 것이라고 생각했다. 반면에 한국은 서구시와 일본시를 받아들이는 것이 필요충분조건임을 자인했지만 동질화를 슬로건으로 내세우진 않았다. 한국시로서의 진정성과 독창성을 찾고 이를 어떻게 예술적으로 승화시킬 것인가 그 방안을 강구하는 일이 급선무라고 보았다.

영어 초록

The transition to romantic free verse in modern poetical circles of Korea and Japan was in line with the trend of the time as it matured together. The modern spirit of the age and cultural forms brought about not only the emphasis on personal freedom and dignity, but also the manifestation of independent personality and ego. In addition, as a modern man living in the modern times amongst the ever-complicating reality, the unconscious desire to freely express one``s own senses, emotions, and desires combined with the trend of the times. What was believed to have the potential to respond to this was the free verse. Therefore, the modern poets of Korea and Japan accepted the Western free verse theory to establish modern poetry. In forming free verse, however, there were differences in ideas. Japan intended to occupy an equal literary position as the West. With the Western poetry as the model, they were busy comparing their own poetry with them and trying to catch up. Japanese poetic circles believed that learning and executing the flamboyant Western literary trend, modern esthetics, and poetic techniques were the right path for the development of their own poetry. On the other hand, the attitude torn between blind hankering for Western poetry and overcoming such was questioned. On the other hand, Korean modern poetic circles admitted to the fact that accepting Western and Japanese poetry was the necessary and sufficient condition, but did not present assimilation as the slogan. They believed that finding the authenticity and uniqueness of Korean poetry and considering how to sublimate it artistically were urgent. When there are independent personality and artistic spirit established for Korean poetry on its own, finally its value may be acknowledge internationally, and such was believed to be the path to the global literature.

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