星湖 李瀷의 公共性 이념과 政治哲學 고찰

저작시기 2015.03 |등록일 2015.05.28 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 강원대학교 인문과학연구소 수록지정보 : 인문과학연구 / 44권
저자명 : 신현승

목차

국문초록
1. 머리말
2. 공사관과 경제의 공공성
3. 정치철학 - 붕당과 탕평 사이
4. 맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

이 논문에서는 한국 현대사회의 ‘공공성’의 원류를 찾아내기 위한 과제로서 전근대적 공공성 담론의 한 사례를 탐구해 보고자 하였다. 연구대상은 조선 후기 실학파의 대표적 인물인 성호(星湖) 이익(李瀷, 1681-1763)이었다. 지금까지 성호(星湖)의 철학과 사상에 관한 연구성과는 산더미처럼 쌓여 있다. 정치, 경제, 사회, 역사, 문학, 과학, 경학, 성리학 등의 모든 방면에 걸쳐 논문은 물론이고 연구 단행본 등이 대량으로 출간되었다. 그래서 이 논문도 이와 같은 기존의 연구성과를 시야에 넣으면서도 ‘공공성’이라는 현대적 용어를 가지고 성호의 실학사상 가운데 정치?경제와 관련된 언설을 분석해 보고자 하였다. 본문에서 기술했지만, 성호의 공(公)과 사(私)에 대한 담론이나 공적 영역과 공적 가치에 대한 언설은 유교사상의 도덕성과 강한 연결고리를 갖고 있었다. 그것은 곧 10세기 이후 주자(朱子)를 대표로하는 신유학(新儒學, Neo-Confucianism)의 공사관(公私觀)과 강하게 연결되어 있다는 것을 의미한다. 따라서 이 논고는 본문의 기술에 있어서 두 축을 설정하였다. 하나는 성호의 공사(公私) 개념에 대한 철학적 탐구와 경제사상, 다른 하나는 성호의 정치철학을 설정하여 둘 모두에서 공공성이라는 문제를 다루어 보고자 하였다. 즉 이 논문은 성호의 사상체계에서 공공성 이념이 어떠한 것이었는지, 또 그 정치철학의 핵심을 관통하는 공공성 이념의 실상이 어떠했는지에 관해 고찰하는 것을 주된 목표로 하였다.

영어 초록

This study attempted to explore a single case of old-fashioned discourse of publicness as a task to find the origin of ‘publicness’ of the modern society of South Korea. Subject of study was Seongho Yi Ik (1681-1763), the representative person of Realist School of Confucianism in the late Joseon period. Till now, the outcome of research on Seongho’s philosophy and thought has accumulated like a pile. A lot of articles and books of research have been published in all areas such as politics, economics, society, history, literature, science, Confucian classics and neo -Confucianism. Thus, this study tried to analyze comments on politics and economics in Seongho’s thought of practical science using the modern term, ‘publicness’ while including the results of existing research. As described in the main text, Seongho’s discourse of public and private matters or comments on public sector and public value had a strong connection with morality of Confucian ideas, which means that it is strongly connected with the concept of public and private matters of Neo-Confucianism since the 10th century, represented by Zhu Xi. Thus, this study set up two axes in the description of the main text. Setting up one as Seongho’s philosophical inquiry into the concept of public and private matters and economic thought and the other as his political philosophy, it attempted to deal with the issue of publicness regarding the two. In other words, this study aimed at inquiring into the idea of publicness in Seongho’s ideological system and the real image of the idea of publicness penetrating the core of his political philosophy.

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