임춘(林椿)의 유학사상 이해와 출처은현관(出處隱顯觀)의 특징

저작시기 2014.12 |등록일 2015.05.28 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 30페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 영남대학교 인문과학연구소 수록지정보 : 인문연구
저자명 : 엄연석

목차

국문초록
1. 서론
2. 선진시대 유가철학의 出處觀과 그 이념적 표준
3. 유학적 사유와 한대 (漢代)이후 기철학 (氣哲學)으로부터의 영향
4. 중층적 출처은현관 (出處隱顯觀)과 도덕적 표준
5. 결론
참고문헌
Abstract

한국어 초록

본고에서는 고려 무신집권시기에 불우한 생을 살았던 서하(西河) 임춘(林椿)의 유학사상과 출처은현관(出處隱顯觀)이 어떠한 특징을 가지고 있는가를 고찰하였다. 나아가 임춘이 북송대 기철학의 영향을 어느 정도 받고 있는가 하는 점과 경학사상사적 관점에서 그의 유학에 대한 인식과 태도가 어떠한 특징을 가지고 있는가하는 점을 분석하였다. 임춘은 기본적으로 유학의 도덕적 수양과 이를 통한 정치적 이상의 실현에 목적을 두고 유학을 자신의 학문의 근본으로 삼았다. 그는 한대(漢代)이래 북송 성리학으로 이어지는 기철학의 여러 개념과 이론에 영향을 받았으며, 『주역』 을 통하여 성인의 도를 이해하였다. 임춘은 은둔과 현달을 분리시키지 않고 의(義)나 도(道)를 기준으로 한 하나의 연속적인 과정으로 이해하였다. 임춘의 출처은현관이 내포하고 있는 특징은 출세와 처사, 은둔과 현달이 결국 다른 것이 아니라고 하는 회통적인 시각이다. 은둔과 출세를 회통적인 것으로 간주하는 임춘의 출처은현관을 기준으로 볼 때, 그가 과거에 응시하고, 집정자에게 자천(自薦)하면서까지 관로진출을 갈망했던 것은 이론적 합당성을 가진다고 할 수 있다. 하지만 임춘은 정권 담당자들로부터 인정받지 못하는 현실적 운명에 따라 불가피하게 은둔할 수밖에 없는 처지에서 정신적으로 은둔과 출세를 합일시키지 못한 채 정치 세계와 산림을 배회함으로써 불우한 생을 마쳤다.

영어 초록

This essay tried to investigate Seo-Ha Lim Chun’s perception about thought of Confucianism with regard to his opinion of the public service and retired & seclusion and eminence. And here writer examined how Lim Chun’s thought had been influenced from Confucianism of North Song Dynasty and how his recognition and attitude of Confucianism was characterized in viewpoint of history of thought of Confucian classics. Lim Chun fundamentally made foundation in his studies of Confucianism for the purpose of accomplishment of moral culture of Confucianism and political ideal from this. He moreover was influenced several concepts and theories of Chi-Philosophy氣哲學 in Neo-Confucianism and understanded the way of saint through the Book of Changes. Lim Chun comprehended seclusion and eminence隱顯 as one continuous process not being isolated according to criterion of righteousness or way. Besides Lim Chun directly suggested opinion of the public service and retired & seclusion and eminence of novel phase by making mention of method through which one is not bound by disaster even if he is nominated to public office or went into Royal Court in chaotic period. In other words, ultimate phase of Lim Chun’s opinion of the public service and retired & seclusion and eminence consists in commensurable or continuous insight that success and position out of office, seclusion and eminence finally are quite the same. Seen from Lim Chun’s opinion of the public service and retired & seclusion and eminence, which regarded seclusion and eminence as the continuous, the fact that he took the state examination and was anxious to get into office positions advances to such an extent recommending himself to interrex or bureaucrat can be estimated as having theoretical legitimacy.

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