조선후기 시학담론과 칸트의 미학론 비교 연구 -성령론과 천재론을 중심으로-

저작시기 2014.01 |등록일 2015.04.24 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,200원
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서지정보

발행기관 : 충남대학교 인문과학연구소 수록지정보 : 인문학연구 / 97권
저자명 : 이병찬 ( Byoung Chan Lee )

없음

한국어 초록

본고는 조선후기 시학의 중요 담론인 性靈과 天才의 문제를 중심으로 칸트의 미학과 비교를 시도하였다. 조선후기 성령론과 천재론은 明淸代 원굉도와 원매의 성령설과 밀접한 상관성이 있다. 따라서 본고에서 시도하는 칸트 미학과의 비교는 동서양의 미학 비교라는 성격도 동시에 지닌다. 원굉도와 원매의 性靈說은 반의고주의적인 노력에서 개성을 중시하고 진정성을 추구하였다는 점에서 조선후기 시학에서 중요한 자리를 차지하고 있는 김창협이나 김창흡의 주장과 궤를 같이한다. 그러나 성령설은 양명좌파의 사유를 기반으로 하였기 때문에 그 영향이 지대하였음에도 우리나라에서는 비판적 시각이 주류를 이룰 수밖에 없었다. 그럼에도 불구하고 문학에 있어서 인위적인 틀에 얽매이지 않은 개인의 진정성 추구와 이에 수반되는 자연미의 실현이라는 공통된 지향을 지니고 있었다. 그들의 지향과 담론은 칸트의 자연미 존중을 연상시킨다. 칸트가 말한 자연미는 ‘목적 없는 합목적성’을 지닌다. 따라서 일정한 투식과 격식에 의존하여 시로 명성을 얻고자 하는 것과 같이 특정한 목적을 가지고 창작에 임하는 순간 자연미는 손상을 입게 된다. 칸트의 미학에서 언급하는 자연은 초감성적 기체로 이해할 수 있다. 따라서 천재만이 초감성적 기체를 현시하는 능력을 발휘한다. 조선후기 시학에서 眞詩 추구를 위하여 性靈의 純粹性과 天機의 파악에 관심을 가지게 된 것도 바로 유사한 사유과정에서 나온 당연한 귀결이다. 또한 칸트는 자연을 개념적으로 접근하지 않고, 목적을 의식하지 않는 도덕적 善에 대해서 스스로 충분히 기초를 확립한 경우에만 자연의 미에 대해서 관심을 가질 수 있다고 주장하였다. 이는 성리학자들의 문학관과도 상통하는 면모를 지니고 있다. 칸트의 논의를 보면 성령설과 유사한 출발선상에 놓여 있다. 자연은 미학적 측면에서 동서양 모두 초감성적인 존재로 인식한다. 따라서 자연미를 추구하기 위해서는 뛰어난 영적 능력을 지닌 천재가 필요하다. 성령과 천재가 상관관계를 갖는 것도 이 때문이다. 칸트는 조선후기의 시학담론보다 자연미의 추구에 있어서 천재의 중요성을 더욱 강조한다. 이에 반해 조선후기 시학담론은 표면적으로는 천재와 노력의 병중을 표방하였다. 그러나 내면을 들여다보면 천재에 강조점이 주어진다. 또한 자연과 예술 사이에서 조화와 균형을 제시해주는 천재의 역할에서 우리는 儒家의 聖人과 공통된 요소를 발견할 수 있다. 여기서 발견되는 동일성은 조선후기 시학담론이 칸트의 미학론과 상통하는 보편성을 지니고 있음을 입증한다.

영어 초록

This thesis tried to compare acceptance tendency of Sihak and aesthetics of Kant in late Joseon Dynasty by focusing on the problems of Seongryeong and Cheonjae, important discourses of Won Goingdo(袁宏道) and Wonmae(袁枚) which are closely related with Sihak of late Joseon Dynasty. Seongryeongron(性靈論) of Won Goingdo and Wonmae come from anti-pseudoarchaism so as to emphasize insistence and individualities of Kim Changhyup(金昌協) and Kim Changheup(金昌翕) who are in important place of Sihank in late Joseon Dynasty and pursue their authenticity. However, critical sights formed mainstream in our country although there were lots of effects for Seongryeongron(性靈論) based on reasons of Yangmyeongjoapa. However, they have common things such as pursuing authenticity of individuals without consideration of artificial frame in literature and realizing natural beauty accompanied to it. Their tendency and discourse recall Kant`s respect of natural beauty. Natural beauty mentioned by Kant has “fitness without purpose”. Therefore, natural beauty is damaged when creating with particular purpose such as obtaining of fame with poems by depending on a certain formality. In addition, aesthetics of Kant understands the nature as superemotional gas. So, only cheonjae can display abilities to reveal superemotional gas. Therefore, Sihak of late Joseon Dynasty was interested in grasping of Seongryeong(性靈)`s pureness and Cheonjae(天機) for Jinsi. Also, Kant insisted that natural beauty can be interested after the foundation is sufficiently established for ethical goodness without conceptual approach of the nature or awareness of goals. It is related to Neo-Confucianism scholars` literary standpoint. If considering Kant`s discussion, it is on the starting line similar to Seongryeongseol. Nature is superemotional existence for both us and Kant. Therefore, Cheonjae including excellent spiritual abilities is necessary so as to pursue natural beauty. Therefore, Seongryeong and Cheonjae are mutually related. Kant emphasizes pursuing of natural beauty and importance of Cheonjae much more than Sihak discourse of late Joseon Dynasty. On the contrary, Sihak discourse of late Joseon Dynasty imitated coexistence of Cheonjae and efforts superficially. But, there is a focus of Cheonjae internally. The identity verifies that Sihak discourse of late Joseon Dynasty is related to aesthetic discourse of Kant. And, roles of Cheonjae suggesting harmony and balance between nature and art recalls common factors with Seongin(聖人) of Confucian family(儒家).

참고 자료

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