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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 15권
ㆍ저자명 : 장윤수
ㆍ저자명 : 장윤수
목차
1. 수신의 주체 : 선비란 누구인가?2. 수신의 철학적 배경 : 마음(心)의 중층 구조
3. 수신의 방법과 실제 : 敬의 공부
4. 수신의 이념 : 仁(관계적 자아)의 실현
5. 맺음말
한국어 초록
필자는 이 글에서 ‘선비의 修身’을 주제로 하여 선비정신의 현대적 의의를 논하였다. 선비정신에 대해서는 다양한 논의가 가능한데, 여기서는
과거적 의미에만 머물지 않고 오늘날에도 생생하게 재현해낼 수 있는 미
래적 가치를 특히 주목하였다. 이러한 선비정신은 자기완성으로서의 修
身에 잘 드러난다. 그리고 수신의 이념은 仁의 실현에 있고, 선비는 仁
의 실현을 통해 聖人이 되고자 한다. 우리는 여기에서 수신의 구체적 내
용으로서 敬을 강조하였다. 전통 주자학의 수양론에서는 格物致知와 居
敬涵養 두 측면이 모두 강조되나, 한국적 주자학의 특징이 격물치지보다는 거경함양이 강조되는 측면을 염두에 둔 것이다. 구체적 논의과정에서
聖人을 지향하는 心學 공부로 敬을 이해하였고, 또한 수신의 구체적인
공부법으로 愼其獨과 無自欺를 설명하였다. 그리고 유가인들 스스로가
생각하는 유가와 불가의 치심법의 특징을 차별적 입장에서 고찰하였고,
마지막으로 수신의 이념이 仁의 실현이라는 관계적 자아의 확립에 있음
을 확인하였다.
영어 초록
In this thesis, I argued about the spirit of Seon-Bi (儒者) in amodern sense selecting Seon-Bi's Su-Sin (修身) as the subject.
Among various ways of studying Seon-Bi's spirit, I focused on its
value in the sense of the future in which it can be vividly revived
and not just remain in the past. Seon-Bi's spirit could be easily
revealed in Su-Sin as self perfection. The object of Su-Sin is to
realize Yin (仁) and Seon-Bi wants to be a saint by practicing Yin.
At this point, I stressed Gyeong (敬) as a specific part of Su-Sin.
In the traditional doctrine of Neo-Confucianism's moral culture,
both Gyeok-Mul-Chi-Ji (格物致知) and Geo-Gyeong-Ham-Yang
(居敬涵養) are emphasized, while in Korean Neo-Confucianism,
Geo-Gyeong-Ham-Yang is more stressed than Gyeok-Mul-Chi-Ji.
In the profound study of Su-Sin, I understood Gyeong as a moral
culture of mind in wishing to be a saint and I explained 'take care
when you're alone' (愼其獨) and 'do not deceive oneself' (毋自欺)
as a specific part of the study. I also examined the characteristics
of mind-culture of Confucianism and Buddhism of which
Confucians think for themselves regarding differences. Finally I
confirmed that the goal of Su-Sin is to make relative self perfection
in the practice of Yin.
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