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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 조현진
ㆍ저자명 : 조현진
목차
1. 들어가며2. 히스토리아 개념의 분석을 위한 철학적 전제들
3. 히스토리아의 윤리적 기능
4. 히스토리아의 인식론적 지위의 문제
5. 결론
한국어 초록
이 글에서 필자는 히스토리아 개념의 인식론적 지위와 그 윤리적 기능을다뤘다. 히스토리아 개념의 윤리적 기능을 논의하기 위해 먼저 개체의 자기보존성
향에 대한 운의 영향, 신목적론에 대한 비판과 인간의 숙고적 목적론의 승인, 욕망
의 해석적 기능 같은 철학적 전제들을 제시했다. 이를 통해 인간이 외부의 원인을
통제할 수 없는 소극적 존재이지만 동시에 존재의 의미와 가치를 추구하고 해명하
는 적극적 존재라는 이중성을 가지고 있다는 점을 보여주었다.
3절에서는 스피노자의 철학에서 ‘히스토리아’가 꾸며낸 이야기, 관찰된 현상들의 체
계적 분류 및 그 결과물, 사건들의 기록이라는 세 가지 의미로 크게 나누어지며,
다음과 같은 윤리적 기능을 한다는 점을 보여주었다. 관찰된 현상들의 체계적 분류
방법으로서의 히스토리아는 종교적 텍스트의 의미에 대한 해석을 통해 편견과 광신
을 치유하고 예방할 수 있다. 꾸며낸 이야기로서의 히스토리아 역시 구체적 사건들
을 통해 우리에게 인간 본성의 전형을 환기시킴으로써 이성적 삶의 방식의 준수로
이끄는 기능을 할 수 있다. 4절에서는 히스토리아 개념의 인식론적 지위 문제를 다
룬다. 즉, 히스토리아가 현존하지 않는 것을 현존하는 것으로 생각하는 상상의 일
종이지만, 지성의 질서에 따라 배열된 보편적 내용을 담고 있다는 점에서 부적합관
념이나 거짓관념이 아니라는 점을 보여주었다. 이상의 논의들로부터 우리는 히스토
리아개념이 ‘인식을 통한 구원’과 ‘기쁨과 사랑을 통한 구원’이라는 스피노자의 윤
리학적 기획의 두 축을 연결하는 중요한 개념이라는 점을 확인할 수 있다.
영어 초록
In this article, I discussed the concept of historia and its ethical function. Ipresented the philosophical assumptions such as the effect of fortune on the
conatus of the individual, the rejection of divine teleology and the acceptance
of thoughtful teleology in human beings, the hermeneutic function of human
desire, before I dealed with the ethical function of 'historia'. Through these
assumptions, I showed that human nature has the duality, that is human being
has not only the negative nature that cannot control his surrounding
environment but also the positive nature that can search for and elucidate his
meaning of being and its value.
In section 3, I showed that historia has three meanings in Spinoza's
philosophy. including the fable, the systematic classification of the observed
phenomenons and its result product, the record of events and can function as
ethics like this. Historia as the systematic classification of the observed
phenomenons can rescue and prevent us from our prejudices and fanaticism
through our interpretation of the meaning of the religious texts'. Historia as a
fable can lead us to the rational way of life by calling us attention to the
exemplar of human nature via the concrete events. In section 4, I dealed with
the problem of the cognitive status of 'historia'. That is, I showed that 'historia'
is a kind of imagination in that we regards a non-existing thing as exisitng
through historia and that historia cannot be an inadequate or false idea in that
it includes the universal contents arranged by the order of the intellect. From
aforementioned discussions, we can identify the mediating role of 'historia'
between Spinoza's two ethical projects, that is 'salvation through knowledge' and
'salvation via joy and love'.
참고 자료
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