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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 14권
ㆍ저자명 : 이상린
ㆍ저자명 : 이상린
목차
1. 들어가는 말2. 내면성의 전승과정
1) 도통론(道統論)의 성립과 내용
2) 증자(曾子)의 충서(忠恕)
3) 자사(子思)의 중화(中和)
4) 맹자(孟子)의 진성지천(盡性知天)
5) 송유(宋儒)의 거경궁리(居敬窮理)
3. 나오는 말
한국어 초록
이 논문은 유교사상의 내면성(내면적 도덕가치)이 어떻게 사상적으로연계성을 가지고 전승되었는지를 도통론에 대한 설명과 더불어 서술하고
자 하였다. 유교에는 유교의 내면성(내면적 도덕가치)의 전승과정을 계보
적으로 정리한 ‘도통론(道統論)’이 있다. 도통론은 요(堯)ㆍ순(舜)으로부
터 유교의 여러 주요한 사상가들을 통해 내려오는 도통의 계보가 유교의
정통적인 내면적 도덕가치의 전승이라고 주장한다. 도통론은 선종(禪宗)
의 법사(法嗣) 관념에서 유래되었다는 오해도 있으나, 맹자-한유-주자
등을 거쳐 이루어진 중국 유교의 고유한 개념이다. 도통론이 유교의 내면적 도덕원리 전승의 계보임에도 불구하고 기존의 도통론에 관한 연구
는 도통의 계보를 구성하는 인물들 사이의 전승을 사상적 연계성을 가지
고 설명하는 것이 부족하였다. 이 논문에서는 간략하게나마 공자-증자-
자사-맹자-송대 신유학에 이르는 도통의 계보를 그 사이의 사상적 연계
성을 가지고 설명하려고 노력하였다. 그 내용은 다음과 같다. 공자의 인
(仁)은 증자(曾子)에 의하여 충서(忠恕)라는 정신적 원리로 이해ㆍ전승되
고, 그 정신적 원리가 자사(子思)에 이르러 성(性)의 개념으로 심화되었
다. 자사의 사상을 이어받은 맹자는 진성지천(盡性知天)의 사상을 주장하
였고, 맹자 이후 한당(漢唐)시대에는 내면적 탐구가 중단되었으나 송대
(宋代)에 이르러 다시 내면적 추구가 계승되어, 리기철학의 이론이 성립
되고 정신적 원리로 경(敬)사상이 전개되었음을 서술하였다.
영어 초록
This thesis tried to describe how inner nature(inner moral value)is handed down with connection to thought together with
explanation of 'Daotonglun(道統論 the theory of Succession of the
Way'). There is 'Daotonglun(道統論)' in Confucianism in which the
process of inheritance of Confucian inner nature(inner moral value)
is arranged in terms of genealogy. Daotonglun maintains that the
genealogy of Daotong(道統 Succession of the Way) handed down
by various main confucian thinkers since Yao(堯) and Shun(舜) is
the succession of legitimate Confucian inner moral value. Though
there is misunderstanding that Daotonglun originated from
Chanzong's(禪宗) idea of Fasi(法嗣), it is an idea peculiar to Chinese
Confucianism formed through Mengzi(孟子), Hanyu(韓愈) and Zhuzi
(朱子). Despite Daotonglun is the Confucian genealogy of
succession of inner moral value, the existing research of
Daotonglun is not sufficient in explaining the connection of thought
among the figures who compose the genealogy of Daotong. This
thesis tried to explain, though in short, the genealogy of Daotong,
C o f u c i o u s ( 孔子) - C e n g z i ( 曾子) - Z i s i ( 子思) -Me n g z i ( 孟
子)-Neo-Confucianism in Song(宋) dynasty, in terms of connection
of thought among them. Followings are the contents. The Ren(仁)
of Kungtzu was understood and handed down by Cengzi as a mental
principle, Zhongshu(忠恕), and then deepened into the idea of Xing
(性 human nature) by Zisi. Succeeding to Zisi's thought, Mengzi maintained Jinxingzhitian(盡性知天) thought and in Han(漢) and
Tang(唐) dynasty after Mengzi, inner inquiry was suspended. In
Song(宋) dynasty, the inner pursuit was again succeeded, Li-Qi
philosophy(理氣哲學) was established and Jing(敬) thought was
developed as a mental principle.
참고 자료
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