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식민지 불교의 혁신론과 문명개화의 여정

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2010.01
32페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 동국사학회 수록지정보 : 동국사학 / 48권
저자명 : 김용태

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 식민지 불교의 역사적 전개와 속성
Ⅲ. 불교 혁신론의 지향과 현실인식
Ⅳ. 문명개화와 종교적 활로의 모색
Ⅴ. 맺음말
[국문초록]
[Abstract]

한국어 초록

본고에서는 식민지 불교의 역사적 전개과정과 그 속성을 개관하고 20세기 초 불교계의 혁신 논의와 현실인식을 식민지라는 시대성과 연계하여 검토하였다. 이어 불교의 문명개화 지향과 종교적 활로의 모색에 대해 살펴보았다. 불교는 유교로 대표되는 주류 질서에 비해 전통의 지분을 거의 갖지 못하였지만 역으로 문명개화의 신시대를 맞아 탈전통의 호교론(護敎論)적 변신을 추구할 수 있었다. 하지만 주체적 문명개화의 탐색은 식민지라는 현실의 벽에 부딪쳤고 불교계의 혁신 논의와 개혁운동 또한 체제 내의 개량주의적 자치론이나 개선에서 크게 탈피하지 못하였다. 문명개화의 여정을 완수하기 위해 남은 것은 근대적 종교로서 스스로 자립하는 길뿐이었다. 그러나 식민지성이 갖는 본원적 구속력은 불교가 민족종교뿐 아니라 근대종교로서 성장할 수 있는 가능성마저 제한하였다. 이는 내적 성찰과 근대성의 체화 없는 외형적 변모나 모방만으로 주체적 근대와 종교의 근대화를 달성하는 데 한계가 있었음을 의미한다.

영어 초록

The purpose of this paper is to outline historical unfolding procedure and its nature, and review reformism and reality recognition of the Buddhism world in the early 20th century by connecting them to the age of colony. In addition, its another purpose is to research the enlightened civilization of Buddhism and its effort to search for religious way out. Although Buddhism had almost no equity of tradition when it was compared to main order represented by Confucianism, on the contrary, it could search for Apologeticus-type change in the age of the enlightened civilization by escaping from tradition. However, the subjective search for the enlightened civilization collided with the wall of reality, colonialism, so the reformism and reform movement did not significantly escape from the autonomy and improvement of reformism within the system. The only way to complete the journey of enlightened civilization was the independence as a modern religion. However, the original restriction of colonialism prevented Buddhism from growing as a modern religion as well as an ethnic religion. It means that the superficial change or imitation without the accumulation of internal reflection and modernism was not sufficient to achieve subjective and religious modernism.

참고 자료

없음

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