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대학미술수업에서 팀 역량 강화를 위한 블렌디드 액션러닝 프로그램 개발

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2008.06
34페이지/파일확장자 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국교육공학회 수록지정보 : 교육공학연구 / 24권 / 2호
저자명 : 이정아, 홍광표

목차

Ⅰ. 연구의 필요성 및 목적
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌

한국어 초록

본 연구의 목적은 대학미술수업에서 팀 역량 강화를 위한 블렌디드 액션러닝 프로그램을 개발하는 것이었다. 프로그램 개발을 위해서 문헌연구, 사례연구를 통하여 팀 역량, 대학미술수업의 역량, 블렌디드 액션러닝에 관한 핵심아이디어를 도출하고, 이를 바탕으로 핵심학습활동 프로세스를 도출하였으며, 각 프로세스를 학생들이 처리하는 데 도움이 되는 지원요소를 찾고, 전체 과정에 따른 블렌딩 전략을 수립하였다. 이렇게 수립된 프로그램의 초안은 전문가 형성평가를 통해 수정․보완한 후 완성된 형태의 프로그램을 구안하고 이를 현장에 적용해 봄으로써 시사점을 얻었다. 연구의 결과로 대학미술수업의 팀 역량을 미술 영역에서 탐색 역량, 표현 역량, 감상 역량으로, 팀 역량 요소를 팀 지식, 팀 스킬, 팀 태도로 분석해 내었다. 분석한 결과를 토대로 핵심아이디어 매트릭스를 도출하였고이에 따라 핵심학습활동 프로세스를 10단계로 구성한 후 퍼실리테이터용과 학습자용의 지원요소를 프로세스별로 구안하였다. 블렌딩 전략은 all-line, 학습방법, 학습조직에 따라 수립되고 최종 프로그램은 사전학습, 본학습, 사후학습의 전체진행본과 10단계의 본학습용 청사진으로 제시되었다. 이를 현장 적용한 후 수집된 자료를 분석하여 팀 역량에 관한 시사점을 제시하였다.

영어 초록

This research was conducted to develop Blended Action Learning Program to improve the teamcompetence in an art instruction at U College. The core idea of the team competence in an artinstruction as “what to teach” and Blended Action Learning as “how to teach” were derived from a literature survey and a case study. Based on the activities, core learning guidelines were prepared and learning supporting components to assist student's learning processes were deduced. Blending strategy in accordance with the entire program was established. The first version of program blueprint was modified and complemented through the experts' formative evaluation and transformed into a form of complete program. The implication was obtained by applying the program to the work. As a result of the research, the team competence in the college art class was analyzed as a searching competence, an expression competence and an appreciation competence in the art field and its elements were analyzed as a team knowledge, a team skill and a team attitude. The core idea matrix of college art instruction was derived from the result of the research. According to this matrix, the core class activity was constructed as 10 stages. And then learning supporting components for a facilitator and a learner were prepared for each process. Established blending strategy was created based on all-line, how to teach and learning supporting organization. Final program was suggested as a blueprint for 10 stages' actual learning which was consisted of a introductory learning part, an main learning part and a post learning part. The implication of research was derived from the analysis of data gathered from actual application of the program in a real instructional setting.Key words : art instruction at university. team competence, Blended Action Learning,

참고 자료

없음

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