국제간 인터넷 프로젝트 중심학숍의 수업설계 전략 고찰 : 한국형 앵커드 수업이론 설계를 위한 사례분석
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 16권 / 1호
ㆍ저자명 : 조은순
ㆍ저자명 : 조은순
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 본론
Ⅲ. 결론
참고문헌
한국어 초록
본 논문은 한국과 미국 학생툴간의 대학원 수업에서 이루어진 인터넷 기반 프로젝트 중심 협동 학습의 내용과 활동을 살펴봄으로서, 새로운 행태의 수업이론파 방법들이 실제 수업현장에서는 어떻게 시도되며 어떤 문제캠들올 안고 있는지 분석한 것이다.학생들은 한국의 초둥학교 교육현장에 맞는 앵커드 수업이론올 셜계하는 것이 주어진 과제였으며, 교실현장에 좀 더 실제척인 교육내용 설계를 위하여 초등학교 현직교사들로 이루어진 교육대학원 학생들과 앵커드 수업이론의 미국 현장경험올 나누어줄 미국의 박사과정 학생들, 그리고 교육내용 설계를 맡은 일반대학원 교육공학석사과정 학생들로 구성되었다.지역적으로 분산된 세 곳의 학생들이 인터넷을 통하여 수업을 진행하고 프로젝트를 해결하는데 있어서 몇 가지의 문제정이 발견되었다. 우선 전체 수업목표와 프로책트의 완성 목표에 대한 각 지역, 특히 팀별 공유가 불확실한 점이다. 다음온 전체 프로젝트률 완성하기에 한 학기 수업시간이 절대적으로 부촉하다는 것이다. 또한 팀원간의 원활한 커뮤니케이션 부족과 공용어로 영어를 사용함으로 인한 언어장벽이 커다란 문제점으로 지적되었다.본 논문은 인터넷 협동학습의 향후 개선점으로 명확한 목표설정, 프로젝트 전체 내용에 대한 꼴조세우기(æaff이ding), 프로젝트 진행올 위한 총분한 정보와 자료제공 및 사전수집, 다양한 커뮤니케이션 방법 제공, 팀별 상호협력올 위한 적극적인 활동제안 둥올 제시한다.영어 초록
This study analyzed the case of the international project-based learning in graduate course, connecting three different sites (one in U.S. and two in Korea), which was conducted in 1998.Generally, project-based learning aims to engage student in their own learning and to develop the skills of problem finding, decision making, and problem solving. To accomplish to these goals, students pursue solutions to authentic problems collaboratively by asking andrefining questions, debating ideas, making predictions, collecting and analyzing information,drawing conclusions, and communicating with others. As the various communication tools,especially internet related, support students learning processes and teaching practice, moreactive and interactive learning activities are encouraged.Students in this study were engaged to design the Jasper-like learning strategies for Koreanclassroom. Jasper adventures, known as Anchored instruction, provide the episodes containing embeded data to solve ∞mplex problem. In Jasper learning materials, students integrate their mathematical concepts in other subjects to solve problems in authentic contexts.To perform project outcomes, students in this study networking three long distant sites, used web board communication tool to ∞operatively work among team members. From the students’ different experiences and knowledge backgrounds, two teams for full time doctoral and master students, and one team for elementary school teachers and paπ time students, each team members takes different roles to select real classroom task and design the contents of the project and authentic macrocontext.This study found that there were difficulties in project goal sharing among team members, the short period of finishing the project, communication activities within teams, and more over language barrier for idea generating and brainstorming.To Support projd-based learning efficiently and effective!y, well-desined learning and instructional strategies such as explicit goa! establishment, scaffolding of the ∞ntents of theproject, expert coaching, providing ample knowledge resources, active and various communtcation tools, and collaboratively embeded activities among students, are strongly recommended.참고 자료
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