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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 김열규
ㆍ저자명 : 김열규
목차
1. 포스트 모더니즘 시대의 지역 공동체와 민속문화2. 글로벌리즘 시대의 향토성과 지역성
3. 공동체성과 구전문학의 새 지평 열기
한국어 초록
이 글의 최종적인 목적은 구술문학과 공동체 또는 공동체성과 구전문학의 관계를 말하는 것이다. 그러므로 우선 공동체, 공동체성의 개념과 아울러서 민속과 구전문학의 의미, 기능 등이 새로이 검토되어야 할 것이다. 이렇게 적시될 새로운 지역성과 공동체성 그리고 민속 및 구전문학의 속성을 말할 때, 당연히 ‘포스트 콜로니얼리즘’의 추세가 고려되어야 한다.한편, 포스트모더니즘의 추세와 나란히 오늘날을 글로벌리즘의 시대라고 부르는 것과 관련시켜서 새로운 지역성과 공동체성 그리고 향토성을 이야기 할 수 있어야 한다. 이 명제는 아울러 구술문학에도 적용 가능하다. 광역화되고 원심적인 공동체 개념이 모색되는 동시에 민속과 구전문학 역시 광역화된 공동체 또는 공동체성과 맺어서 생각할 수 있다. 즉, 글로벌리즘과 로컬리즘의 성공적인 절충인 ‘글로컬리즘’을 이룩하기 위해서는 국내의 로컬리즘을 살려야 한다. 이 같은 당위성 앞에서 민속이나 구술문학의 새로운 입지가 설정될 수 있을 것이다. 다른 한편, 오늘날의 에콜로지 또는 에코 컬츄어도 고려의 대상에 넣어야 한다. 환경이나 자연도 중요한 향토 자료이자 지역문화임을 상기해야 할 것이다. 아울러 오늘의 시대가 대량소비사회에 겹친 산업사회고 레저 문화 시대라는 것을 전제로 한 새로운 공동체 및 공동체성이 모색되어야 한다는 인식의 눈에 다다라야 할 것이다. 구술전승을 비롯한 민속문화가 소비 시장과 위락 시장에서 새로운 상품이 되는 길 또한 모색되어야 한다. 그것이야 말로 열린 시대의 한국적인 공동체를 형성하는 이념적인 주축이 될 것이다.
이를 통해 한국 구전문학은 글로벌리즘 시대다운 새로운 지평을 열어젖힐 것이며, 한국인의 범세계적인 공동체성이 부각될 것이다.
영어 초록
The final purpose of this thesis is to examine the relationship between oral literature and global, or globalism and oral transmission literature. The relationship is based on two premises. The first is the change of period and historicity in the present time, and the second is the change of direction of culture and social current.For attaining the goal of the thesis, the notion of ‘global(or globalism)’ and the meaning and function of ‘folklore’ and ‘oral transmission literature’ must be newly examined in the first place. Of course, the tendency of post colonialism must be considered simultaneously, when discussing the property of regionalism, globalism, folklore and oral transmission literature. Hereby, folklore culture, including oral transmission literature, is forced to be a standard for a new colonial liberation.
On the hand, the new regionalism, globalism and localism must be discussed in connection with the tendency of postmodernism and so-called ‘globalism’, the term which names the disposition of these days. The proposition also can be applied to oral transmission literature.
The folklore and the oral transmission literature can be also discussed in relation to ‘the extended global’ and the ‘globalism’, side by side with groping for the notion of extended and central global. That is, for establishing ‘glocalism’, which is the compromise between globalism and localism, internal localism must be examined first of all. From the view of the essentiality like above, new location of folklore and oral transmission literature can be newly established.
On the other hand, ‘ecology’(or ‘ecoculture’) of the present time also must be examined. It must be remembered that the environment and the nature are an important provincial material or a regional culture. Ecology snd ecoculture make the notion of the community of men, coexisting with ecological environment, and without them, the community of men may collapse or malfunction.
At the same time, it is necessary to get a recognition that the new global and globalism must be grope on the assumption that the present time is the era of industrial society which has mass consumption tendency, and the age of leisure culture. Also, it must be considered the way that folklore culture including oral tradition become new products.
This is the very ideological main axis that forms korean global in the open period. Through it, the korean folklore can suggest the new horizon in the era of globalism and the world globalism of Korean can be outstanded over the others.
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