죽음에 대한 인간학적 성찰

저작시기 2013.04 |등록일 2015.03.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,700원
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서지정보

발행기관 : 한국가톨릭철학회 수록지정보 : 가톨릭철학 / 20권 / 209 ~ 236 페이지
저자명 : 신승환

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한국어 초록

이 논문은 인간에게는 필연적이며 절대적인 사건인 죽음에 대해 철학적 인간학의 관점에서 성찰해 보려는 글이다. 죽음 사건에 대해서는 실존철학뿐 아니라, 종교철학적 관점에 따라서도 끊임없이 논의해왔던 오래된 주제이다. 그럼에도 이 글에서는 구체적인 삶을 살면서 철학 작업을 수행하는 실존적 개인으로서의 문제의식에 따라 철학적 인간학의 관점에서 이런 논의를 모아보려 시도한다. 그것은 어떤 경우라도 죽음은 개별적 사건이면서, 사유하는 현존재의 가장 구체적이며 내밀한 사건이기에, 철학사적 논의와는 별개로 철학하는 존재로서는 반드시 개별적으로 논의해야할 문제라는 생각에 따른 것이다. 이를 위해 이 글에서는 우선 죽음 사건의 개념적 정의를 시도하고, 죽음이 가져오는 절대성에 대해 논의한다. 이어 자연적 죽음과 사회적 죽음을 고찰한 뒤, 죽음학에서 거론하는 일반적 죽음의 문제를 살펴본다. 이어 죽음이 있기에 문화적 삶이 가능하다는 논의를 죽음과 문화의 관계를 통해 고찰한다. 이어 이런 문제의식을 바탕으로 죽음의 인간학적 의미에 대해 논의한다. 이런 논의를 통해 죽음은 미래의 사건이지만 이를 현재화하는 가운데 인간적 삶과 존재의미가 드러남을 밝히고자 한다.

영어 초록

The aim of this paper is to reflect on the death, that is an inevitable and absolute accident of the human being. This reflection is formed of the view of philosophical anthropology. This discussion about event of death is going on in the view of existential philosophy and philosophy of religion. Nevertheless the paper is to discuss the general understanding about that. The event of death is one of the main philosophical and existential subject of the human being. In all things the death is absolutely individual, concrete and confidential to the human being. Because of that the philosophy has to argument the event of death certainly and existentialy. For the sake of this point this paper will define the concept of death and discuss the absoluteness of death. Secondly it will be explain the natural and social death, successively the general problem of death in the thanatology. Afterwards the relation between death and culture in the view of the cultural life is possible to die. Finally on this argument it will be argument the meaning of death in the point of philosophical anthropology. According this explanation the meaning of the human life is exposed in the present and the meaning of being through to exist of death, even if the death is an future event.

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