장자의 인식론에서 상대주의의 타당성 검토

저작시기 2011.03 |등록일 2015.03.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 28페이지 | 가격 6,700원
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서지정보

발행기관 : 대동철학회 수록지정보 : 대동철학 / 54권 / 29 ~ 56 페이지
저자명 : 이진경

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한국어 초록

이 글은 장자의 인식론이 상대주의인지를 검토해보기 위한 것이다. 장자의 인식론은 상대주의와 보편주의 사이에서 여전히 논란이 되고 있다. 때문에 이 글에서는 우선 상대주의에 대한 장자의 태도를 확인해보고자 한다. 장자는 인식의 상대주의를 인정하였는데, 바로 이 때문에 상대주의적 인식이 배타적이거나 독단적인 태도를 가지게 되는 것을 비판하였다. 인식 상대주의는 사물의 변화, 인식의 주관성, 언어 관념의 한계 때문에 실재 사물에 대한 인식의 객관성과 보편성을 확보하지 못하는 것이다. 사물은 고정되어있지 않고 끊임없이 변화하지만 인식, 주관과 언어 개념은 대상 사물을 일정하게 고정되어 있는 것으로 인식하고 사물 자체로서 인식하지 못한다. 주체의 인식이 사물 자체와 일치하지 못한다면 진리성은 의심되고, 인식 상대주의는 회의주의가 된다. 장자의 인식론은 일상의 경험적 차원에서 상대주의와 회의주의의 양상을 보인다. 그러나 장자의 관용적 인식 상대주의는, 실상은 도의 관점에서 보편성을 확보하고, 도의 보편적 원리와 함께 현상사물의 구체적 특수성과 상대성을 이해하는 것이다. 그래서 장자는 궁극적으로는 대지(大知)와 진지(眞知)를 통해서, 보편적이고 객관적인 인식의 가능성을 열어보이고 있다.

영어 초록

This Thesis is to evaluates whether or not Zhuangzi's epistemology is relativistic. Zhuangzi recognized that cognition is relativistic and for this he criticized the exclusive and dogmatic attitude that relativistic cognition may take. Cognitive relativism implies the inability to establish cognitive objectivity or generality on an object due to the changes in the object, cognition's subjectivity, as well as the limits on the ideas of language. Even though an object ceases to remain constant and constantly alters itself, subjectivity and linguistic concepts assumes objects to remain constant and are unable to view the object as an independent and individual entity. Once the subject's cognition is in discord with the object itself, truthfulness becomes questionable and relativistic cognition mutates to skepticism. Zhuangzi's epistemology understands both relativism and skepticism in an experiential dimension of everyday events. However, Zhuangzi's lenient cognitive-relativism establishes generality within everyday events from the perspective of Tao and in addition to this universality of Tao it understands the detailed and specialized relativism of a figurative object. Hence, Zhuangzi ultimately embraces the possibility of establishing objective cognition through great wisdom(大知) and real knowledge(眞知).

참고 자료

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