대순진리회와 도교의 신앙체계에 관한 비교

저작시기 2011.04 |등록일 2015.03.22 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 27페이지 | 가격 6,600원
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서지정보

발행기관 : 한국신종교학회 수록지정보 : 신종교연구 / 24권 / 129 ~ 155 페이지
저자명 : 박마리아

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한국어 초록

도교는 방대한 문화적 요소와 사상이 결합된 종교이므로 통일된 원칙과 원리로 설명하기 어려운 면이 있다. 그러나 신앙체계를 이루는 기본적 원리와 요소에 근거해 볼 때, 한 종교로서의 맥을 형성하는 기본적 틀을 지니고 있음을 부인할 수 없다. 본고에서는 이러한 점에 근거하여 대순진리회와 도교에서 나타나는 신앙체계, 그 중에서도 특히 수도관, 신앙관, 의례관, 심미관에 기초하여 종교적 특징들을 비교분석 해 보았다. 즉 수도관에서는 대순진리회와 도교가 공통적으로 심적수행을 근본으로 하지만 대순진리회의 수행은 다시 상생지도(相生之道)로 연결되어 짐으로써 도교에서의 자아수행을 위주로 한 수도적 개념과 상이한 면을 드러낸다. 신앙관에 있어서는 도교와 대순진리회에 있어서의 최고 신격의 의미를 비교하고 도교의 노자가 설파했던 무위자연설이 주로 철학적 사유로 발전한 데 비해 강성상제의 인세강림과 공사가 구제창생을 목적으로 둠으로써 현실적 위기감을 현시하고 있다는 점에 주목하였다. 의례관의 비교에 있어서는 대순진리회와 도교에서 드러나는 전통적인 경천(敬天)과 예(禮)의 사상에 관해 살펴보았고, 이 외에도 심미관을 논하는 부분에서는 대순진리회의 심미적 관념의 핵심이 도통진경과 지상실선실현의 추구라는 점과 도교의 심미관이 주로 성선(成仙)과 인간완성에 핵심을 두고 있음을 비교하여 보았다. 이러한 비교를 통해 볼 때 대순진리회와 도교의 신앙원리가 현시하는 핵심적 의미를 엿볼 수 있으며 유사성을 지닌 속에서도 근본적인 차이점이 존재하고 있음을 알 수 있다.

영어 초록

It is difficult to explain Taoism with a unified doctrine or principle in that it is a religion which combines huge cultural elements and ideas. Yet, viewing from the basic principle and element, it is hard to deny that Taoism contains a basic framework which forms a legacy as a religion. This paper has compared and analyzed religious characteristics of the belief systems of Daesoonjinrihoe and Taoism, especially based on the view of practice, view of faith, view of rite and that of aesthetics. First, in view of practice, Daesoonjinrihoe and Taoism shares their view in the point which take spiritual practice as their basis. Yet, Daesoonjinrihoe's practice differs from the Taoistic concept of self-asceticism in that it is more related to the conception of mutual beneficience. Second,in view of belief, the meaning of highest godhead is compared between Taoism and Daesoonjinrihoe. While Noja's theory of 'leaving nature as it is' is developed mainly into a philosophical reasoning, Daesoonjinrihoe reveals a realistic crisis centring on the descent of Sangje Kang and the reordering of Universe for the salvation of human world. Third, in comparison of view of rite, traditional Heaven-worship and the thought of courtesy were examined. Fourth, in the part of aesthetics view, it conclude that the core of Daesoonjinrihoe's aesthetics idea lies on the realization of Do and earthly immortality where as the core of Taoism's aesthetics idea is to realize Taoist hermit and human completion. Though those comparisons the core meaning revealing Daesoonjinrihoe & Taoism's belief principle can be referred to have fundamental differences in seeming similarities.

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