1920~30년대 李大偉의 기독교 사회운동

저작시기 2008.12 |등록일 2015.03.18 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 45페이지 | 가격 9,300원
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서지정보

발행기관 : 한국민족운동사학회 수록지정보 : 한국민족운동사연구 / 57권 / 85 ~ 129 페이지
저자명 : 김권정

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한국어 초록

이대위는 서북지방의 개방적이고 실용적인 분위기에서 자라났다. 1910년대초 선천의 미션스쿨인 신성학교를 통해 민족의식을 고취하며 신학문을 수용하였다. 1919년 중국 5ㆍ4운동을 체험한 그는 국내로 귀국하여 기독교와 사회주의 문제, 사회경제문제 등에 대한 대안을 모색하였다. 1920년 초 YMCA 학생부 간사로 취임하여 학생 YMCA운동을 활성화시키는 등 1920년대 전반 기독교 청년운동의 성장에 큰 역할을 담당하였다. 그는 보수화 및 경직화되는, 한국교회의 신앙한계를 극복하고 ‘기독교사회주의’ 차원에서 사회를 개조할 책임의식과 실천성을 강조하는 사상활동을 펼쳤다. 1920년대 중반 미국유학 중 안창호의 흥사단의 이념과 방향에 크게 공명하여 흥사단에 가입하고 활동하였다. 귀국이후 그는 흥사단의 국내단체인 수양동우회에 참여했다. 1920년대 후반에서 1930년대 후반까지 그는 기독청년면려회 조선연합회를 주도하며, 면려청년운동을 실질적으로 이끌고 나갔다. 이와 함께 1920년대 후반에는 기독교 혁신단체인 기독신우회에도 참여하여 활동하기도 하였다. 그러나 그의 면려청년운동은 1930년대 말 동우회사건으로 막을 내렸다. 그의 문제의식은 자본주의 폐해와 이를 강요하는 일제의 지배구조 속에서 종교로부터 소외되는 농민과 노동자들에게 기독교를 전하려는데서 출발하였다. 폭력혁명이나 계급투쟁을 조장하는 세속주의적 사회주의자들을 반대하였으나 사회주의사상의 지향점은 수용하고자 했다. 또한 그는 1920년대 전반 개인개조를 통해 사회개조를 통한 기독교사회주의를 통해 이를 달성하고자 했고, 이를 기반으로 1920년대 후반 흥사단-동우회에서 주장한 인격혁명과 단결을 통한 민족개조론에 크게 공명하여 구체적으로 면려청년운동을 통해 운동을 이를 적극 펼치기 시작했다. 이는 궁극적으로 그가 흥사단입단시 그 자신이 대답했던 ‘조선민족의 독립’이란 대업의 기초를 준비하는 것이었다. 이대위가 주장한 합작주의는 천국을 이땅에 건설하는 구체적인 방향으로 제시되었다.

영어 초록

Lee Dae-wi’s spent his childhood in the northwestern area that is open and practical. He entered a mission school located in Seoncheon in the early 1910s, where he was aware of national consciousness and learned about modern sciences. In 1919, he witnessed ‘May Fourth Movement’ in China, and returned home. Since then, he began to deal with Christian, socialistic, social and economic problems. In the early 1920s, he took up secretaryship at the student council of YMCA and began to activate Christian youth movements. In particular, he emphasized social responsibility and activism in order that the problems of national churches that tend to be conservative and rigid could be overcome as well as society could be reformed from the viewpoint of ‘Christian socialism’. In the mid-1920s, he met An Chang-ho who leaded Young Korean Academy during his stay in the U. S. asa student, and was very impressed by his ideology. Upon that opportunity, he entered Young Korea Academy. After coming home, he joined the home branch of Young Korean Academy ‘Dong-Woo Party’. From the late 1920s until the late 1930s, he leaded a Christian youth organization ‘Christian Endeavor’ and conducted Christian youth movements. In addition, in the late 1920s, he participated in the activities of a Christian reformist organization. But unfortunately, his ‘Christian Endeavor’ dropped the curtain due to the event of Dong-Woo Party. His critical mind was based on an attempt to diffuse Christianism to peasantry and the working class who were out of religion, under the abuses of capitalism and Japanese imperialism. He opposed secular socialists who promote violent revolutions and class warfare, but attempted to accept the ideal goal of socialism. Also, he attempted to establish Christian socialism through the reformation of individuals and society. On that account, he was very impressed by ‘Ethnic Innovation’ the idea of Young Korean Academy and Dong-Woo Party. Upon that opportunity, he actively began to lead the movement of Christian Endeavor. The movement was the start to ‘National Independence’ that he uttered when he entered Young Korean Academy. His ‘Cooperativism’ was to build Heavenly Kingdom on this earth.

참고 자료

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