대한불교진각종의 제도화 과정

저작시기 2014.12 |등록일 2015.03.17 | 최종수정일 2018.11.14 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 24페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 원광대학교 원불교사상연구원 수록지정보 : 원불교사상과종교문화 / 62권
저자명 : 허남진

목차


Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 대한불교진각종의 역사적 전개
Ⅲ. 대한불교진각종의 제도화 과정
Ⅳ. 맺음말

한국어 초록

본 논문은 대한불교 진각종의 교리적 차원, 의례적 차원, 조직적 차원을 통해서 제도화과정을 살펴 보았다. 종교는 그 존재양상이 변모하는 제도화 과정을 겪게 된다. 일반적으로 종교의 제도화는 종교의 신앙 체계나 종교관념 및 의례, 그리고 종교조직을 체계화하는 것을 의미한다. 이러한 제도화과정에 대한 검토를 통해 진각종은 독특한 새 불교운동을 전개하면서 기성 불교교단과 대별되는 교리적, 의례적, 조직적 체계를 형성하여 교단적, 사상적, 의례적 독자성 등을 가지게 되었음을 확인할 수 있었다. 진각종은 재가중심, 무등상불(無等像佛) 신앙, 경전의 한글화, 의례의 간소화 등을 특징으로 하고 있다. 진각종은 비로자나불과 육자진언 수행을 바탕으로 삼밀수행을 중심으로 교리를 체계화시켰다. 육자진언염송과 참회를 기본으로 한 진각종 초기에는 복잡한 교리체계 및 종법체계가 필요하지 않았다. 하지만 창종 이후 종단의 규모가 커지고, 법난을 거치면서 종단의 체제정비와 교리체계 정립의 필요성이 제기되었다. 종파불교로서의 정체성을 갖추기 위해서는 종단의 교리체계와 수행체계의 정립이 필요했고 다른 종단과의 차별적인 종파적 특성을 드러낼 필요가 있었기 때문이다. 그렇기 때문에 진각종 역사에서 매우 의미있는 사건은 바로 『총지법장』의 편찬을 통한 밀교적 노선의 표방이었다. 『총지법장』 편찬을 통해 진각종은 삼밀관행, 금강지권, 육자진언의 수행법 등 현재의 교리적 체계를 완성되었다.
당시까지 비체계적이던 진각종의 교리를 체계화시키기 위해 진각종은 경전을 번역하고 경전의 편찬을 통해 육자진언과 밀교의 비로자나불을 근본으로 하는 교리체계를 갖추게 되었다. 또한 경전과 교리에 관한 문헌들을 편찬하면서 교리와 수행체계를 명확히 체계화시켜 왔다.

영어 초록

This article aims to examine the institutionalization process of Jingakjong, one of the modern Korean Buddhist sects. The institutionalization of religion is meant to organize ideas and belief systems of religion and religious ritual, and religious organizations. For this purpose, this study tried to take a historical review of the structural elements of institutionalization doctrine, ritual and practices as well as organizational dimension of Jingakjong. Jingakjong has some important features in Korean relgious history. It has also meaningful historical status and many unique characteristics as a new Buddhism. Jingakjong assert that it revived the tradition of esoteric Buddhism.
I traced and investigated the development of Jingakjong in chapter 2, institutionalization doctrine, ritual and practices as well as organizational dimension of Jingakjong in chapter 3.
Jingakjong started with a peculiar religious experience of Son Gyu-Sang. Son Gyu-Sang, the pioneer of Jingakjong in Korean Buddhism, did his best to renew of traditional Buddhism through lay Buddhism( ). It is 在家佛敎 remarkable works with the challenge of old custom but he has succeed in Korean society with his lay Buddhism. Therefore, Son Gyu-Sang’ Jingakjong with a new discipline theory could be regraded as to insist ‘new sector’ for Buddhism reformation.
Jingakjong differentiates itself from existing traditional and modern Buddhist. Through institutionalization process, Jingakjong has developed a new unique doctrine, ritual and organizational system. Consequently, it has many unique characteristics as a new Buddhism. It has the faith of no sculpture, pratices of mantra(眞言), the very simplifed ritual and the centralization fo organization.

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