야고보서에 나타난 부의 소유와 활용에 관한 연구

저작시기 2014.12 |등록일 2015.03.13 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 16페이지 | 가격 6,000원
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서지정보

발행기관 : 한국로고스경영학회 수록지정보 : 로고스경영연구 / 12권 / 4호
저자명 : 황봉환

목차

요약
I. 서론
II. 부와 부자에 관한 야고보서의 신학적 논의
III. 야고보서에 나타난 부의 축적과 소작농에의 억압에 대한 교훈
IV. 부의 오용에 대한 야고보서의 경고
V. 결론
참고문헌
Abstract

한국어 초록

본 연구는 신약 성경의 야고보서가 오늘날 부자와 가난한 자가 공존하는 교회와 사회에서 그리스도인의 물질적 부의 소유와 활용에 대하여 어떻게 가르치고 있는가를 연구하려는 데 그 목적이 있다. 구속사적 맥락에서 야고보서의 교훈은 하나님 중심의 신앙과 물질적 부의 책임성에 대한 구약 성경 이사야, 아모스, 미가 선지자들이 주장하는 사회 경제적 교훈과 일맥상통한다. 성경의 저자들은 언약 공동체 안에서 발생되는 가난과 부의 불균형적 현실에 주목했다. 이러한 문제에 대하여 야고보는 영적인 부와 물질적 부의 개념에 대하여 어떻게 진술하며, 야고보가 언급하고 있는 부자가 도대체 누구인가 하는 연구가 필요하다. 특별히 이 연구에서 부자와 가난한 자 사이에 발생된 경제적 불평등의 현상들에 대한 요인들이 부자들의 직권남용과 임금의 착취, 가난한 자에 대한 멸시 그리고 소작농에 대한 억압에 뿌리를 두고 있다는 점이 논의 되었다. 더 중요한 것은 야고보서의 진술을 통해 자영농과 소작농 사이의 구조적 모순이 있다는 점이 지적되었다. 결과적으로 야고보가 초기 기독교 공동체에 주는 경고의 메시지는 인간이 소유한 물질이나 부는 죽음이라는 인생의 종말에 아무런 가치를 발휘할 수 없다는 것이다. 따라서 야고보는 모든 재물과 부를 원 주인에게 돌려주고 떠나는 나그네 인생임을 가르친다. 창조주 하나님께서 인간에게 선물로 주신 물질과 부를 가난한 이웃을 위해 사용하지 아니할 때 그 부가 오히려 재앙이 된다는 강한 경고를 듣게 된다. 그러므로 재물과 부의 올바른 소유와 활용에 대한 야고보의 교훈은 오늘의 교회, 사회 그리고 국가의 경제적 불평등을 해결하는 데 적용될 수 있는 대안이 된다.

영어 초록

The aim of this paper is to study how to teach the Christian view of material possessions and their uses in contemporary social living, of the wealthy and the poor in the Epistle of James. In the perspective of the history of redemption, the teaching of James has a thread connecting with the socio-economic teaching of material wealth and its responsibility in the writings of the Old Testament prophets, Isaiah, Amos and Micah. The Bible authors took notice of the imbalance between the wealthy and the poor in the covenant community. As for such a socio-economic problem we need to know how James states the idea between spiritual and material wealth, and who is rich, according to James. In particular, it is argued that the factors of economic discrimination between the wealthy and the poor are caused by the misuse of authority, wages exploitation, disregard, oppression by the rich against the tenant. It is an important point that there is a structural conflict between the private landowner and the tenant in the writing of James. Accordingly, the warning message given to the early Christian community means that men’s possessions and wealth will be worthless at the time of their death. Therefore, James teaches that men must return their possessions and wealth to the original owner and leave the world in which they have stayed. James teaches that if men do not use the material possessions and wealth as gifts for the needy people it would be a calamity. Therefore, the teaching of James about the right use and possession of material wealth would be an alternative to solve the economic imbalance for the church, the society, and the nation today.

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