중국 영화 <주자, 희자, 비자>의 서사구조와 상호텍스트성에 대하여

저작시기 2014.01 |등록일 2014.12.30 | 최종수정일 2015.04.23 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 24페이지 | 가격 5,900원
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서지정보

발행기관 : 한국기호학회 수록지정보 : 기호학 연구 / 40권
저자명 : 한서 ( Shu Han ) , 안정오 ( Cheung O An )

없음

한국어 초록

본 논문에서 우리는 중국의 영화 <주자ㆍ희자ㆍ비자>1)의 다각적인 분석을 시도하여 보았다. 그래서 2장에서는 영화 <주자ㆍ희자ㆍ비자>의 서사구조를 줄거리의 내용에 따라서 쇼트와 몽타쥐로 나누어 시퀸스별로 분석해 보았다. 3장에서는 영화 <주자ㆍ희자ㆍ비자>를 기호학적 차원에서 고찰해 보았다. 그 결과 <주자ㆍ희자ㆍ비자>의 등장인물과 줄거리는 그레마스의 기호학적 사각형의 대립구조를 나타내고 있음을 확인하였다. 일반적으로 양항대립을 가정할 수 있으나 본 영화는 그레마스의 사각형구조를 통해서 대립, 포함, 함의 관계를 적절하게 등장인물들이 나타내고 있음을 확인하였다. 4장에서는 영화 <주자ㆍ희자ㆍ비자>의 상호텍스트성을 신화 <탁록지전>과 영화 <웰컴 투 동막골>을 대비하여 추출해 보았다. 즉 영화 <주자ㆍ희자ㆍ비자>는 매우 상호텍스트성이 강한 텍스트였다. 이를 구조적 상호텍스트성, 정서적 상호텍스트성, 형식적 상호텍스트성이라는 상호텍스트성의 하위특성을 신화 <탁록지전>과 영화<웰컴 투 동막골>에 투영시켜 보았다. 결과적으로 모든 텍스트는 어느 측면에서건 상호텍스트성을 띠고 있으며 그 상호텍스트성을 통하여 텍스트가 텍스트다워지고 그래서 독자나 관람객들이 상호텍스트성을 통하여 공감대를 넓혀 나감을 알 수 있었다.

영어 초록

The primary goal of this research is to view the Chinese film <The Chef, the Actor, the Scoundrel> from various angels. The study consisted from the following steps: The author analyzed the narrative structure and synopsis of the Chinese film <The Chef, the Actor, the Scoundrel> briefly in part 2. In part 3, the author investigated the film from the point of view of semiotics signs. The result of the research indicates that the relationship between the characters of the film and the synopsis conforms the Greimas`rectangle. In general, the author assumed an initial binary relationship between two contrary signs, but in this film the author found the contrary, the contradictory and the implication relationship based on Greimas`rectangle. The author investigated the intertextuality of the film by comparing it with the Chinese traditional myth <the Yellow Emperor fights Chi You> and Korean film <Welcome to Dongmagol>. In other words, the film <The Chef, the Actor, the Scoundrel> is a text which has very strong intertextuality. However, the author found out that the sub-characteristic value of the intertextuality such as the intertextuality of the narrative structure, the depression and the modality from the myth <the Yellow Emperor fights Chi You> and the film <Welcome to Dongmagol>. As a result of the current research, the author concludes that each text has intertextuality in some ways. On account of the intertextuality, the text becomes more textualization. And thanks to the intertextuality, consensus of readers or audiences could be achieved.

참고 자료

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