홋타요시에(堀田善衛)의 역사인식 - 「해저음의 바닥에서(원제 : 海なりの底から)」를 중심으로 -

저작시기 2013.01 |등록일 2014.10.30 파일확장자어도비 PDF (pdf) | 31페이지 | 가격 6,600원
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서지정보

발행기관 : 조선대학교 인문학연구원 수록지정보 : 인문학연구 / 46권
저자명 : 유재연 ( Jae Yeon Ryu )

없음

한국어 초록

홋타 요시에의 장편소설 「해저음의 바닥에서」는 1637년 일어난 ‘시마바라난’을 소재로 한 역사소설이다. 작자는 ‘프롬나드(promenade)’ 라는 독특한 형식을 빌어 자신의 역사관을 제시하고 소설을 전개해간다. 작가는 역사소설은 사실과 상상력 사이의 제약을 받으며 이 문제를 해결하기 위해 작가 고유의 문체와 자유를 제안한다. 여기에서 자유는 작자의 역사관, 즉 시마바라난을 해석하는 사관이라 할 수 있다. 홋타는 시마바라난에 대해 “단순히 기독교도의 잇키(一揆)라 할 수 없다. 그것은 일본 역사라기보다 민중들이 권력의 비행에 대해 투쟁하고 저항권을 최대로 발휘했을 때의 역사의 한 수수께끼” 라고 하면서 “봉건제를 뛰어넘을 새로운 싹”으로 보았다. 작자는 적어도 사상적인 면에서 막부 측이 봉건제의 완성을 목표로 한 데대해 시마바라의 주민들이 기독교 사상의 영향을 받아 반봉건적 세계를 건설하려고 잇키를 일으켰다고 서술한다. 때문에 홋타가 이 소설에서 가장 역점을 둔 것은 근대 일본의 사상 문제를 시마바라난까지 소급하여 그것을 현대적 의미로 재해석하려 한 점이라 생각된다. 작자는 일본의 지배 측이 기독교사상의 핵심이라고도 할 수 있는 사랑과 인권을 배제하고 그것을 천황신앙에 작위적으로 변용시킴으로써 근대일본의 사상적 결함이 발생했다고 주장한다. 그리고 덧붙여 일본의 근대는 미완이라는 결론에 이른다. 그러나 이 작품에는 다음의 두 가지로 인해 결정적인 문제점을 드러낸다. 첫째, 작자는 시마바라난을 봉건제를 뛰어넘을 지도 모르는 새로운 싹으로 보았다. 그리고 기독교사상의 핵심인 사랑과 인권을 배제한 지배 측의 작위적인 수용이 일본의 근대사상에까지 좋지 않은 영향을 끼쳤다고 주장했다. 그러나 지배측과 대립적으로 사랑과 인권을 실현한 시마바라난을 묘사하면서도 이야기의 전개는 그것을 충분히 설명하지 못했다. 두 번째 작자가 작품 안으로 들어가 문제제기를 했음에도 불구하고 작자는 다시 주인공을 통해 자신의 이야기를 하려했고 주인공과 자신의 의견이 엇갈려버렸다. 결국 홋타는 스스로 제안한 작자의 문체와 자유에 대해 충실하지 못했다고 할 수 있을 것이다.

영어 초록

Hotta Yoshie``s From the Bottom of Oceanic Noise is a historical novel based on the ‘Shimabara``s revolt occurred in 1637. The author presents his historical view by using a special form, promenade. As the historical novel has a limitation between reality and imagination, the author suggests his own literary style and freedom. In this suggestion, the freedom means the author``s historical view, namely his historical view interpreting Shimabara``s revolt. Hotta does not think of this revolt as a simply christian Ikki. This revolt is not a history but a historical mystery when the public fight against the corruption of the powerful and demonstrate the right of opposition. He looked upon it as a new bud to jump over feudalism. The author describes that Shimabara residents affected by Christian raised Ikki to build an anti-feudalism in that at least the Shogunate aimed at completing the feudalism ideologically. The author insists that the ideological defect of the modern Japan take place because of the ruling class of Japan to change the Christianity into Japanese Emperor Faith intentionally to the exclusion of the Christian core, love and humanism, and conclude that the modern Japan is not complete. However, there appears a critical problem owing to the following two. First, the author regarded the ‘Shimabara``s revolt as a new born bud to overcome the feudalism, and insisted that the intentional acceptation of the ruling class of Japan to the exclusion of the Christian core, love and humanism influence the modern ideology of Japan badly. The author described the ‘Shimabara``s revolt, which realized love and humanism opposed to the ruling class, but could not explain it sufficiently in the story. Second, in spite of the author raising problem in the story, he intended to tell his won story through the hero, and there was a discrepancy in their opinions. In the end, Hotta may not fill up the literary style and freedom he himself suggested.

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